iStockphoto

Så äter du energirikt – men kalorisnålt

Hur äter jag så energirikt men kalorisnålt som möjligt?
Det är en fråga vi ofta får från våra medlemmar.
Hur går det där egentligen ihop? Så här resonerar vi.

Motionerar man mycket eller tränar hårt kan det vara önskvärt att få i sig så mycket energi som möjligt för att orka så mycket som möjligt. Samtidigt är många rädda för att få i sig för mycket kalorier. Särskilt om målet är att gå ner i vikt. Hur går det där egentligen ihop? Och hur ska man tänka?

Skillnad på kalorier och kalorier

Den uppmärksamma kan eventuellt känna sig förvirrad, då svaret är att det egentligen bara handlar om olika definitioner av samma sak: Energi mäts nämligen i just kalorier*. Talar man om att en råvara är energirik så är den alltså per automatik också kaloririk. Det som däremot är viktigt att förstå, är att det kan vara stor skillnad på olika kalorier. Att få i sig 500 kalorier från en tallrik kokt potatis, lax, sås och ärtor innehåller exempelvis betydligt mer näring än 500 kalorier från en bit chokladtårta.

Exempel på ”bra energi”

Så hur ska man då tänka? Jo, medan tallriken med mat i exemplet ger både kolhydrater, protein och bra fett, ger chokladtårtan snarare bara en sockerkick som kommer att få ditt blodsocker att först skjuta i höjden men därefter dala. Nyckeln om du vill äta energirikt men kalorisnålt är alltså att satsa på ”bättre” energi som ger dig mer ork och håller dig mätt längre. Så vad är ”bra” energi?
Nedan har vi listat några exempel indelade i våra tre vanligaste näringskategorier:

  • Proteiner ger bra mättnad, vilket underlättar om målet är att gå ner i vikt. Finns i bl a kött, kyckling, fisk, ägg, ost, bönor, gryn, nötter och frön.
  • Kolhydrater brukar delas upp i snabba och långsamma kolhydrater. Nyttigast är långsamma kolhydrater med mycket fibrer. Finns i vissa grönsaker och rotfrukter samt i fullkornspasta, råris, bulgur och gryn.
  • Fett brukar delas upp i mättat, enkelomättat och fleromättat fett. Nyttigast är det enkelomättade och fleromättade fettet som finns i bl a fisk, rapsolja, olivolja och nötter.

Källa: Livsmedelsverket

*Kalorier (cal) är den enhet som mäter energinivån i det vi äter. När man i vardagligt tal pratar om "kalorier" syftar de flesta dock på begreppet kilokalorier (kcal) (1 000 cal = 1 kcal). Och för att inte skapa förvirring har vi på Wellobe valt att göra likaså. Båda enheterna mäter alltså samma sak, ungefär som gram och kilogram.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här