Colourbox

Lista: 8 saker du inte visste var dåliga

Det finns livsmedel som många tror är nyttiga och äter obegränsat av.
Men ska du gå ner eller hålla vikten kan det vara förödande.
Här är en lista med några exempel du bör vara extra försiktig med.

1) Nötter

Generellt sätt är nötter ett hälsosamt val eftersom de både innehåller bra proteiner och bra fetter. Samtidigt krävs det en väldigt liten mängd för att komma i upp ett skyhögt kaloriantal. Bara en påse jordnötter på 175 gram innehåller till exempel hela 1 070 kalorier och en påse cashewnötter med samma vikt 1 030 kalorier.

2) Naturgodis

Den här typen av snacks är självklart bättre om du vill gå ner i vikt, då vanligt godis bara ger tomma kalorier, alltså noll näring. Många nöt- och fruktmixer innehåller däremot både proteiner, vitaminer och mineraler. Men var på din vakt, de ger även en hel del fett. Bananchips är till och med mer kaloririka än vanliga chips och i torkad ananas finns det mer tillsatt socker än färsk frukt, enligt Göteborgsposten.

3) Chips med reducerat fettinnehåll

Allt fler snackstillverkare idag marknadsför sina produkter på ett sätt som lätt får konsumenterna att tro att de är mer hälsosamma. Ett sådant exempel är chips med reducerat fettinnehåll eller chips med olivolja. Men låt dig inte luras. Endast en påse på 170 gram kan innehålla hela 900 kalorier eller mer, enligt iForm.se.

4) Sorbet

Att sorbet är bättre än vanlig glass är väl givet, eller? Nja. Det är bara vad de flesta tror. I själva verket innehåller sorbet en massa socker. Så även om det är relativt fettsnålt riskerar du ändå att komma upp i ett onödigt högt kaloriinnehåll. Det kan till och med vara högre än gräddglass, enligt Aktivtraning.se.

5) Avokado

Visst, avokado är en riktig näringsbomb full av bra proteiner, vitaminer, mineraler, aminosyror och fibrer. Och även om fettet är av samma typ som finns i olivolja som räknas som nyttigt fett, det vill säga enkelomättat fett, så innehåller bara 100 gram hela 170 kalorier. Det låter kanske inte så mycket för världen, men jämför med 100 gram squash som bara innehåller 17 kalorier.

6) Pesto

Pesto är supergott och kan i princip toppa en enkel tallrik pasta och lite ruccola och tomater. Men se upp! Det är lätt att ta en rejäl klick. Och sedan en till. Men bara 100 gram innehåller hela 472 kalorier.

7) Kycklinglår

Att kyckling är nyttigt om man vill gå ner i vikt är en allmänt vedertagen uppfattning. Men tänk på att det är skillnad på kyckling och kyckling. Medan ett normalstort kycklinglår utan skinn på 125 gram bara innehåller runt 140 kalorier, ger en motsvarande portion med skinn 195 gram. Och de 55 kalorierna som skiljer kan göra ganska mycket om du vill gå ner i vikt.

8) Sallad

Många tror att nyckeln till en säker viktnedgång är att bara äta sallad. Men sakta i backarna. Självklart spelar det jättestor vad den innehåller. Väljer du till exempel tonfisk i vatten eller tonfisk i olja? Det kan skilja hela 150 kalorier emellan. Och vad har du för tillbehör till? Bara 100 gram fetaost kan ge hela 275 kalorier och motsvarande mängd mozzarella 247 kalorier. 100 gram vitt bröd i sin tur innehåller 266 kalorier och 50 ml Rhode Island-dressing 185 gram, enligt Wellobe.se.

Vill du ha fler tips och råd och tillgång till Wellobes livsmedelsdatabas? Bli medlem här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här