10 enkla sätt att spara kalorier

Många bäckar små. Här är tio exempel på små förändringar som kan göra stora skillnader i det långa loppet.

1. Se upp med lättprodukter
Många livsmedel finns i lättare varianter, men se upp med kalorierna ändå. Fettfri betyder inte kalorifri. Använd ditt sunda förnuft och läs innehållsförteckningen. Många fettfria alternativ innehåller mer socker än orginalprodukten. Se till att kaloriinnehållet är lägre. Och trilla inte i fällan att kosta på dig att äta dubbelt så mycket bara för att det är light. Då rasslar kalorierna lätt iväg.

2. Planera dina mellanmål
Ofta är det sakerna vi stoppar i munnen MELLAN målen som är den stora boven. Det är lättare att slarva med ett litet mål än med ett stort. Ta med mellanmål hemifrån om det enda alternativet på jobbet är en godisautomat. Och ät innan du blir så hungrig att det är omöjligt att motstå kaffebrödet. Frukt är alltid ett bra alternativ till mellanmål. Liksom grovt bröd med lätt pålägg eller naturell yoghurt.

3. Ät frukost
Flera studier visar att en stadig frukost förebygger att man överäter senare under dagen. Frukost är också ett bra sätt att kick-starta ämnesomsättningen.

4. Var smart då du lagar mat
Koka och ungsbaka är lätta alternativ att laga mat. Steka och frittera är feta. Teflenpannor är ett bra alternativ som kräver mindre fett.

5. Välj smalare kött
Skär ner på bacon, korv och salami. Välj hellre "rent" kött som inte är behandlat. Ta alltid bort skinnet på kyckling.

6. Tallriksmodellen
Ät enligt tallriksmodellen; grönsaker på halva tallriken, kött på en fjärdedel och potatis på en fjärdedel. Det ger dig en bra balans och fungerar i alla lägen.

7. Ät mindre portioner
Skär ner dina portioner med en tredjedel. Många människor äter mer än de behöver. Testa mindre portioner och se om du blir mer behagligt mätt.

8. Du behöver inte äta upp allt på tallriken
Glöm vad mamma sa, du behöver inte äta upp all mat. Sluta att äta när du är mätt, även om det bara är två tuggor kvar. Det är bättre att de ligger kvar på tallriken än att de sätter sig på låren.

9. Bli medveten
Läs på! Kunskap är nyckeln till bättre val. Låt dig inte luras av smart marknadsföring. Är lightprodukten verkligen så kalorisnål som producenten vill påskina? Läs innehållsförteckningen.

10. Se upp med flytande kalorier
Det vi dricker innehåller mycket kalorier. Ett glas apelsinjuice innehåller till exempel 92 kalorier. En kaffe latte på café, 123 kalorier. En burk läsk till maten 144 kalorier. Inte så farligt var för sig, men den totala kalorisumman blir 359 kalorier! Försök att dricka vatten istället.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här