Så mycket kalorier innehåller sushi.

Hur många kalorier är det i sushi?

Många tror att sushi är bra mat, i alla fall i jämförelse med annan snabbmat. Men hur nyttigt är sushi egentligen? Hur många kalorier innehåller sushi? Vi på Wellobe reder ut frågan.

Älskar du också mat och att äta? Få mer tips och råd

Sushi. Rå fisk – och ris. Hur farligt kan det vara? Fisk är ju bra och ris, ja det är väl inte så onyttigt. Eller? Att ta en sushi på lunchen eller till kvällsmat känns därför helt okej, ibland flera gånger i veckan. Men frågan är hur nyttig mat sushi egentligen är?
– Sushi är ett jättebra alternativ till annan snabbmat, men många tänker nog att sushi är sushi och att det är nyttigt i sig, säger Linn Hansen, näringsfysiolog, till Vektklubb*.

JUST NU: 50% rabatt

Hur nyttig är sushi egentligen?

Men hur nyttig din sushi till lunch eller middag är beror lite på hur du äter den. Äter du bara makirullar eller kör du lax och avokado? Äter du friterade tempura? Och serveras din sushi med majonnäs vid sidan?
Mycket sushi drar iväg när det gäller kalorier men om du håller dig till en blandad tallrik som också inkluderar grönsaker så är sushi faktiskt ganska bra mat. Och som sagt, särskilt i jämförelse med annan snabbmat.

Vad innehåller sushi?

Låt oss börja med att titta på vad sushi egentligen är. I stort sett får du ju bara lite rå fisk och en portion ris. Men vad man inte tänker på är att riset är kokat i vinäger och en hel del socker. Lägger du dessutom till en fet chilimajonnäs och någonting friterat på det, ja då har du plötsligt en ganska onyttig kaloribomb.
– Mitt tips är därför att fundera på vad som egentligen finns emellan fisken och riset samt att undvika allt som är friterat, säger Hansen.
Ett tips är att till exempel beställa till edamamebönor (en jättebra proteinkälla) och kanske lite algsallad. Och som alltid, tänk också på vad du dricker till din sushi så att du inte häller i dig massa flytande kalorier.

Få fler tips och råd som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Kaloritabell med 100 vanliga livsmedel

Kaloritabell: Fisk och skaldjur

Kaloritabell: Grönsaker

Kaloritabell: Dryck

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här