Getty images.

Så lär du ditt barn att äta rätt

De senaste 30 åren har medelvikten ökat i stadig takt i Sverige – så även hos våra barn.
Forskning visar dock att barn med skenande viktkurvor löper hög risk att utveckla fetma som vuxna.
På Wellobe rekommenderar vi aldrig kaloriräkning för barn, däremot är vi absolut för att lära barn äta bra mat.

Känner du igen dig? Lär dig mer om kost och hälsa som medlem i Wellobe

Att barn inte ska banta, tycker många av oss är en absolut självklarhet. Och på Wellobe* rekommenderar vi aldrig kaloriräkning för barn. Samtidigt startar ofta viktproblem i hemmet, så har du själv problem med din vikt är det inte helt omöjligt att även ditt barn/dina barn är i riskzonen. Små barn ska vara lite rultiga när de är små, det hör till. Men efter två års ålder börjar man växa på längden och då ska proportionerna liksom ”räta ut sig”. Att följa sitt barns/sina barns viktkurvor är med andra ord ganska viktigt. Har man barn som är över två år och väger lite för mycket är det med andra ord jätteviktigt att förebygga eventuella viktproblem så tidigt som möjligt, annars är risken att de utvecklar övervikt och fetma i vuxen ålder. Och det i sin tur, ökar risken för en mängd olika sjukdomar såsom cancer, strokes, diabetes och hjärt- kärlsjukdom, enligt läkaren Marcus Olausson.

Nå din drömvikt med oss!

Hur bör mitt barns viktkurva se ut?

I nedanstående viktkurvor kan du se hur ditt barn/dina barn ligger till:

Barnläkarföreningen.
Barnläkarföreningen.

Kika närmare på kurvorna Barnlakarforeningen.se

Vad göra om barnets viktkurva skenar

Så vad ska man egentligen göra om man ser att barnets/barnens viktkurvor sticker iväg? På Wellobe rekommenderar vi som sagt aldrig kaloriräkning för barn. Det bästa du kan göra om ditt barn/dina barn ligger över de rekommenderade viktkurvorna är att tala med deras barnläkare. Sedan kan man komma ganska långt med att lära barnen att äta bra från början. Då löper de betydligt mindre risk för att drabbas av både långvariga och allvarliga hälsoproblem senare i livet. Ju tidigare man etablerar sunda vanor i deras vardag, desto bättre.

Så får du ordning på ditt barn/dina barns viktkurvor

  1. Fyll kylskåpet och skafferiet med bra mat. Det kan låta hårt, men är egentligen väldigt enkelt. Finns det inte dålig mat hemma, äts det inte. Undvik helt enkelt att köpa hem godis, glass, kakor, chips och halvfabrikat.
  2. Satsa på ”rolig” mat. Barn äter mycket med ögonen så satsa på färgglada grönsaker i olika former, gärna som krasar när man tuggar.
  3. Undvik grönsaker med ”svåra” smaker. Börja inte med de vassaste, mest beska grönsakerna på en gång utan satsa på söt, färgglad fingermat. Sockerärtor, grönsaksstavar, paprikastavar, morotsstavar är bara några exempel.
  4. Koka grönsakerna i lite smör och salt. Broccoli, blomkål, spenat och gröna ärtor blir godare om du kokar dem i lite smör och salt. Kanske är det inte det nyttigaste, men här får du göra en avvägning och tänka att det är viktigare att barnen vänjer sig vid smaken.
  5. Satsa på kokt mat, snarare än stekt. Och minska mängden onyttigt matfett, såsom till exempel grädde.
  6. Gör inte för stora förändringar på en och samma gång. Älskar dina barn korv stroganoff? Jamen börja med att byta ut vispgrädden i maten mot lättare mejeriprodukter, satsa på korv med så hög kötthalt som möjligt och servera sockerfri ketchup till.
  7. Låt barnen vara med och planera maten. Ju mer delaktiga de är, desto roligare är det att också vara med och äta maten.
  8. Låt gärna barnen vara med och laga mat. Har de fått vara med och hacka, blanda och röra blir det också roligare att smaka på det man har lagat.
  9. Servera en färgsprakande buffet. Barn både gillar att pilla och plocka, och att få maten presenterad för sig separat så att de kan se vad det är. Gör därför hela presentationen mer pedagogisk och lägg upp maten i olika färgglada skålar i olika storlekar.
  10. Var en god förebild. Dina barn gör som du gör. Så tänk på att agera som du vill att de ska agera. Samma sak omvänt, äter du inte grönsaker, kommer inte heller dina barn göra det.
  11. Skapa fasta rutiner kring själva ätandet. Låt alla mål ätas i lugn och ro kring matbordet och inte framför TV:n, datorn eller i sängen.
  12. Begränsa intaget av sötsaker. Begränsa intaget av sötare saker till bestämda tillfällen, som till exempel lördagar. Frys in banan eller vindruvor och ät som isglass eller gör egen glass på till exempel blåbärs- eller nyponsoppa. Byt ut onyttiga efterrätter till goda fruktsallader.

* På Wellobe rekommenderar vi aldrig kaloriräkning för barn. För att bli medlem måste du ha fyllt 18 år. Läs mer under Allmänna villkor.

** Marcus Olausson grundar sig i sin tur på statistik ifrån Folkhälsomyndigheten

Vill du ha fler tips och råd kring din kost? Kolla här

Behöver du och dina barn hjälp med hälsan?

Wellobe* startade i samarbete med Karolinska Institutet år 2003, då under namnet Viktklubb. Som medlem får du en individuellt anpassad kostplan, loggbok och mobilapp så att du kan hålla koll på hur många kalorier du äter och göra av med. Du får även tillgång till tusentals kaloriberäknade recept, träningsprogram och filmer, dina egna framsteg i grafer samt tips, råd och stöd ifrån några av Sveriges ledande hälsoexperter. Och behöver du extra pepp har vi ett sprillans nytt medlemsforum.

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Har ditt barn ett högt BMI? Så ska du tänka

Hur överför jag rätt värderingar till mina barn?

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här