Getty images.

Sommarmys = morgonfys

Ledighet är lika med extra mys och för många innebär det också extra av allt. Ett bra tips är att börja morgonträna. Här utvecklar Leila Söderholm, motivationsexpert på Wellobe, varför.

Håll formen i sommar – med våra verktyg
En glass här och där, jordgubbar med grädde (eftersom det är säsong) och kanske lite extra festlig mat för att fira ledigheten. Värmen gör att man gärna också vill läskar sig med diverse drycker. Och för många är det sötade eller alkoholhaltiga drycker, som båda är kaloribomber som triggar suget samt mättar dåligt så att vi tenderar att äta mer. Känner du igen det?

Tänk "bibehålla" – och inte "öka"

För återhämtning efter en stressig period är fysisk rörelse viktigt för att må så bra som möjligt. Ett bra sätt att hålla i dina goda vanor och jobba på ett positivt sätt mentalt är då att starta morgonen med rörelse. Här behöver du bara tänka på att bibehålla – inte öka varken styrkan eller konditionen.
Så varför just på morgonen? Jo, det sätter nämligen standarden för hela dagen och gör den mer njutningsfull. Du blir både piggare och lugnare samtidigt som kroppen utsöndrar endorfiner som gör dig mer tillfredsställd och glad.
Behöver du hjälp med dina hälsomål? Testa vår metod

Bli medlem från 179 kr/månad

Planera in dina vilodagar

Det är också skönt för hjärnan att bli av med det som kan upplevas som ett måste, för att ha någonting hängande över sig hela dagen kan bli negativt. Dessutom ökar risken för att det inte blir av om du lägger rörelsen senare på dagen. Visst, är du en person som får till den när som helst utan att känna dig pressad: Kör på! Men tänk på att planera in dina vilodagar i god tid, så att du verkligen kan njuta av dem.

Tips på bra morgonaktiviteter

Morgonpromenera
Ta gärna en snabb powerwalk med en trevlig vän, granne eller familjemedlem eller gå själv och njut av naturen, lukterna, ljuden och känslan. Lyssna på en podd, Sommar i P1 eller passa på att lära dig något du inte hinner annars.
Terränggå
Gå på stranden, i skogen eller i bergen. Underlaget gör det jobbigare och då ställs andra krav än om du går på plant underlag. Eller varför inte testa att promerna i vattnet?
Morgonlöp
Är så skönt att starta dagen med. Hoppa rakt ner i plurret efteråt. Garanterat den skönaste känslan.
Cykla
Passa på att lära känna närområdet bättre. Med cykel så kommer man ganska långt och kan utforska större områden. Kanske cyklar du förbi ett bageri på vägen hem så familjen får en extra färsk frukost?
Backträna
Gå eller spring till en backe och attackera den uppför så snabbt du kan, tio gånger. Försök att hålla så högt tempo som möjligt. Gå eller jogga hem.
Simma
Ta ett morgondopp i sjön, havet eller poolen. Se om det går att simma 30 minuter i följd.
Träna i en cirkel
Välj 4 övningar som du gör i 30 sekunder efter varandra. Gör övningarna i 5 varv. Värm upp genom att springa eller dansa på stället.
Styrka & kondition
Gör en cirkel på 6 övningar som du gör 50 repetitioner av. Benböj, Upphopp, Utfall, Armhävningar, Rygglyft, Burpees osv. Pressa dig själv både fysiskt och mentalt eller dela upp dem. Totalen ska bli 300 reptitioner, förhandla inte om dem!
Lycka till och njut av sommaren och semestern. Den är fantastisk!
Kom igång med DIN hälsoresa – redan idag

Behöver du hjälp med DIN hälsa?

Wellobe* startade i samarbete med Karolinska Institutet år 2003, då under namnet Viktklubb. Som medlem får du en kostplan, loggbok och mobilapp så att du kan hålla koll på hur många kalorier du äter och göra av med. Du får även tillgång till tusentals kaloriberäknade recept, träningsprogram och filmer, dina egna framsteg i grafer samt får tips, råd och stöd ifrån några av Sveriges ledande hälsoexperter. Och behöver du extra pepp kan du alltid besöka vårt medlemsforum.
Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
Leila Söderholm på Instagram
Starta DIN hälsoresa >>HÄR<<

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg