Margareta Bloom Sandebäck/Colourbox

Så håller du 2018 års nyårslöften

Varje nyår innebär en chans att börja om på nytt.
Och som hjälp på traven avger många löften inför det kommande året.
Här tipsar ledarutvecklaren, föreläsaren och författaren Mia Törnblom om hur du bäst lyckas med 2018 års utmaningar.

Förra årets vanligaste nyårslöfte var ”att motionera mer”. Hack i häl kom ”att gå ner i vikt” och därefter ”att spara mer pengar”, skriver tidningen Metro. Ganska ambitiösa mål kan man tycka. Det bästa redan innan man bestämmer sig för att avge något löfte överhuvudtaget, enligt Mia Törnblom, är därmed att ställa sig själv följande frågor:
– Varför är just ditt mål viktigt för dig? Vad är det som gör det till någonting du vill uppnå? Och för vem gör du det? För att ytterligare hitta drivkraft har du även stor nytta av att titta på vad vinsterna av ditt mål kommer att bli.

Måste inte vara 365 dagar

Dock ska du inte heller stirra dig blind på ditt nyårslöfte utan se det som en vägledning för vad du längtar efter och drömmer om under 2018, fortsätter Mia Törnblom.
– Många sätter nämligen mål som de vet är bra. Men sedan kanske de egentligen inte har vilja, kraft, ork eller ens möjlighet att uppnå dem.
Så hur gör man då för att lyckas? Det är ju ändå 365 dagar som motivationen ska räcka…
– Nja, det behöver inte alls stämma. Det mål du sätter i januari kan mycket väl ha ett slutdatum i april. Efter det kan du sätta ett nytt mål som känns rätt där och då. För kanske är det just det som skrämmer många, att det måste vara ett helt år.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

”Många skulle må bra av att vara snällare mot sig själva”

Mias tips är att istället dela upp året i två terminer. Och för att behålla motivationen kan delmål och en tydlig, realistisk och attraktiv handlingsplan förenkla saker och ting.
Och vad gör man de dagar då motivationen tryter och man skippar träningen, smäller i sig massa smågodis eller shoppar slut på lönen?
– Då ska man gå all in och unna sig den där vilodagen, godispåsen eller shoppingen och bara ligga i soffan. För jag tror faktiskt att många skulle må bra av att även ha ”bli snällare mot mig själv”, som nyårslöfte.

För anteckningar

Själv brukar Mia skriva ner ett antal mål som täcker olika områden i hennes liv, som exempelvis arbetet, familjen, vänskapen, hälsan, fritiden och ekonomin.
– Under dessa formulerar jag sedan även ett antal delmål och handlingsplaner. Och det gör jag både i januari och augusti varje år, säger hon.

Svenskarnas vanligaste nyårslöften 2017

1. Att motionera mer, 40%

2. Att gå ner i vikt, 31%

3. Att spara mer pengar, 26%

4. Att tjäna mer pengar, 25%

5. Annat, 22%

6. Att resa mer, 17%

7. Att få mer tid till familj och vänner, 16%

8. Att sluta röka, 12%

9. Att byta jobb, 10%

10. Att hitta en partner + Vet ej, 7%

Källa: Metro

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här