Linnea Frank/Colourbox

Fråga PT:n: Mårten Nylén

Är cardio eller styrka bäst om man vill gå ner i vikt?
Hur många vilodagar ska man egentligen ha i veckan?
Och hur kommer man igång efter ett långt uppehåll?
Här svarar träningsexperten och hälsocoachen Mårten Nylén på några av de allra vanligaste läsarfrågorna om träning.

Gå med här – få tusentals recept och bästa tipsen
Hej Mårten,
vilket är egentligen bäst att träna om jag vill gå ner i vikt? Cardio eller styrka?
//Hälsar Anna

Mårten:

Hej Anna,
bäst skulle jag säga är en kombination. Jag skulle satsa lite mer på cardio, men ihop med lättare styrketräning.

Gör som 500 000 andra svenskar – testa Wellobe här.

Hallå,
jag skulle vilja komma igång och träna men har problem med ryggen och nacken. Vad är det mest skonsamma jag kan börja med?
//Bosse

JUST NU: En månad på köpet!

Mårten:

Hej Bosse,
undvik det som gör ont och som är lite mer ”stötigt”. Jag kan tänka mig att viss yoga/rörlighetsträning skulle vara super. Att stärka upp bålen och ryggen låter också som en bra idé.
 

Hejsan,
vilket är egentligen bättre om man ser till resultatet? Cardioträning innan eller efter min styrketräning?
//Jojo

Mårten:

Hej Jojo,
båda är bra. Beroende på din intensitet kan du förlägga cardion före, efter eller både före och efter ditt styrketräningspass. Vanligt är dock att förlägga cardion efteråt.
Få fler tips från Mårten Nylén regelbundet – bli medlem HÄR

Hej Mårten,
jag undrar hur jag ska lägga upp min träning för att inte slita ut min kropp. Jag gillar att träna och skulle gärna träna varje dag och jag kunde, men många i min omgivning säger att kroppen behöver minst en vilodag. Stämmer det eller kan jag köra på?

Mårten:

Du kan röra på dig varje dag men det handlar om att variera din träning. Vi är alla olika och det gäller att lyssna på kroppen. Men var inte rädd för att röra på dig varje dag.

Hallå,
jag undrar vilken träning som är bäst för att öka konditionen om man vill nystarta efter ett långt uppehåll?

Mårten:

Starta med utgångspunkt i var du befinner dig just nu, det vill säga börja lite lugnare. Jag skulle satsa på promenader/jogging/löpning.
Kolla om vår metod kan hjälpa dig nå DIN målvikt

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här