Colourbox

Dietistens 7 tips på hur du vänjer dig av vid läsk

Försöker du gå ner i vikt men har svårt att sluta dricka läsk?
Det kan vara förödande för din viktnedgång.
Här är dietistens 7 tips på hur du blir kvitt beroendet.

Nå din målvikt – med våra verktyg
Oavsett om du bara ta en energislurk på eftermiddagen eller häver i dig en halv liter till middagen, kommer svaret att bli detsamma: Läsk är dåligt, såväl för din hälsa som vikt.
”Största risken är alla överflödiga kalorier. I vanlig läsk kommer de enbart från tillsatt socker. Samtidigt saknas både vitaminer, mineraler och bra kolhydrater”, säger näringsprofessorn Lona Sandon, till Huffington Post.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Light-varianter ännu värre

Även om sockerfria varianter inte innehåller lika många kalorier betyder det dessvärre inte att de inte får folk att gå upp i vikt. Tvärtom, menar Sandon. Forskningsstudier visar snarare att folk som regelbundet väljer light-alternativen tenderar att vara mer överviktiga än de som regelbundet väljer de "vanliga" varianterna.

Karies, diabetes och benskörhet

Studier visar att regelbundet läskdrickande även kan leda till karies – och till och med diabetes. Dessutom misstänker vissa forskare att det påverkar skelettet negativt.
”Dock vet man inte om det beror på fosforn i läsken eller på att läskdrickare tenderar att dricka andra drycker – som exempelvis mjölk som är bra för skelettet – mer sällan”, säger London Sandon.

1) Räkna dina kalorier

Om du helt blint har hällt i dig läsk tidigare är det första du ska göra att börja räkna kalorier. En enda burk Coca Cola innehåller till exempel hela 140 kalorier, så börjar du väl räkna inser du ganska snabbt hur mycket en enda sådan burk skadar dig.

2) Börja tänka i termer av träning

Ett annat sätt är att börja tänka i termer av träning – det vill säga "om jag dricker en läsk nu, hur mycket måste jag då röra på mig för att bli kvitt de här kalorierna?” Studier visar att kalorierna från en burk Coca cola kräver ungefär 25 minuters löpning för att bränna bort.

3) Undvik riskzonerna

Om du vet att du vissa tillfällen eller tidpunkter blir särskilt sugen på läsk: Undvik dem och lägg upp en strategi över hur du ska hantera dessa situationer redan innan. Oavsett om det är under lunchen eller på eftermiddagsfikat.

4) Späd ut din läsk

Drick ett helt glas vatten först – eller blanda ut din dryck med hälften läsk och hälften vatten. Många använder nämligen läsk som törstsläckare. Men på det här sättet kommer du automatiskt dricka mindre och mindre. Och ju mindre socker, desto allt mindre sötsug.

5) Byt läsken mot mineralvatten

Testa att ta en mineralvatten istället för en läsk, när suget väl sätter in. För många är det själva kolsyran man är ute efter. Prova även att tillsätta lite bär, om du vill ha lite smak i.

6) Vänj dig av steg för steg

Dricker du flera glas om dagen? Minska då mängden med ett glas per dag i två veckor. Då hinner kroppen anpassa sig och chansen att du åstadkommer en förändring på lång sikt ökar.

7) Drick bara läsk vid särskilda tillfällen

När du väl har brutit din dåliga vana, kan du börja behandla läsken precis som vilken annan skräpmat som helst: Om det är en "måste-ha-grej", tillåt den vid särskilda tillfällen. Bara att veta att det är okej kan faktiskt hjälpa en bra bit på vägen.
Källa: Huffington Post

Vill du ha fler tips på hur du gå ner i vikt? Bli medlem här

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här