Getty

Lista: 12 enkla motionsformer för seniorer

Att sluta motionera på ålderns höst är inte att rekommendera.
Däremot kan du behöva anpassa din träning för att inte dra på dig onödiga skador.
Leila Söderholm, motivationsexpert på Wellobe, listar 12 enkla motionsformer som passar dig som är senior.

1. Promenader

Snabba promenader, promenader i uppförsbacke samt stavgång. På Wellobe finns det flera träningsprogram för både vanliga promenader och stavgång – kika HÄR som medlem.

Starta ditt medlemskap här

2. Indoor walking

Ett konditionspass där du går på s k ”walkers” eller ”crosstrainers”, alltså maskiner där både ben och armar rör sig. 

3. Spinning

Cykling i grupp på gym eller i förening. Under hela passet sitter du på din cykel och kan själv anpassa nivån.

Nå din drömvikt med oss!

4. Styrketräning med gummiband

Enkelt och lätt att anpassa, med många enkla hemmaövningar och gummiband som extra motstånd.

5. Styrketräning i maskiner

På många gym finns seniorgrupper där man tränar tillsammans i maskiner.

6. Gruppträning för seniorer

Nästan alla gym har även gruppträning för seniorer och många avslutas med en fika.

7. Friskis & Svettis-pass

Seniorpass finns på i princip alla anläggningar.

8. Pilates

Förlänger kroppen och styrker både mage, bäckenbotten och rygg på djupet.

9. Dans

Styrdans, linedance och bugg är bra för både kondition och koordination. Också ett roligt och härligt sätt att umgås med andra.

10. Simning

En både behaglig och skonsam träningsform. Testa gärna Wellobes simprogram med Therese Alshammar! Klicka här för länk!

11. Löpning i vatten

Fråga ditt lokala badhus om flytvästar som ger dig möjlighet att springa i vattnet. Prisexempel är 20 till 40 kronor per gång.

12. Sitt-yoga

En perfekt träningsform att börja med och därifrån gå vidare om du är ovan. Under hela passet förblir du sittande på en stol.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här