Magnus Liam Karlsson

Här är experternas bästa nyårstips

Josefine Jonasson är dietist på Wellobe här ger hon sin syn på nyårslöften – och sina bästa tips på hur du uppnår dina mål.
– Jag gillar faktiskt nyår för det är ett tillfälle att ta ett omtag i sina vanor. Det kan, och bör man såklart göra under hela året när det behövs men ibland kan ett nytt år göra det lättare att ta ett rejält omtag, säger Josefine och fortsätter:
– Det här med nyårslöften har jag däremot blandade känslor och åsikter kring. Jag skulle hellre vilja kalla det för nyårsmål.

Josefine Jonasson, leg. dietist på Wellobe:

1) Planera!
Att stå vid tolvslaget med ett champagneglas i handen och lova massa saker man kommer på där och då blir sällan speciellt framgångsrikt. Att fundera på vad man vill uppnå och göra en plan för det är ett bättre och säkrare alternativ.

2) Var realist!
Det är viktigt att vara realistisk. Att ha ett mål att springa Stockholm marathon i juni om man inte har sprungit överhuvudtaget de senaste 20 åren kan vara lite väl optimistiskt och det är lätt hänt att löparglädjen istället försvinner helt och hållet. Börja med ett kortare lopp och ha Marathon som ett mål längre fram.

3) Ha kul!
Sätt inga mål som gör att du behöver ha tråkigt, det kommer inte att hålla speciellt länge. Vill du ändra dina matvanor, se till att prova ny mat och utmana dig själv. Kom också ihåg att fokusera på det mål du har, då blir det lättare att avstå eller dra ner på det som inte är så bra för dig.
Och sist men inte minst: Sträva inte efter perfektion. Ingen kan göra allt perfekt hela tiden och det är inte ens nödvändigt.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Mårten Nylén, träningsexpert på Wellobe:

Mårten Nylén är en av Sveriges mest välrenommerade personliga tränare och hälsocoacher. På Wellobe hjälper han medlemmarna med smarta träningsupplägg och tips när det gäller träning och hur man skapar balans i livet.
– Ett bra nyårslöfte är något som gör någonting bra för en själv samtidigt som det bör vara något som man kan hålla. Själv är jag inte så mycket för nyårslöften men för vissa kan det kanske agera som motivator eller startskott, säger Mårten Nylén.

Mårtens 3 bästa nyårstips

1) Se till att ditt nyårslöfte är något realistiskt, som du kan hålla.

2) Lägg upp en hållbar plan för att kunna hålla ditt löfte.

3) Gå inte ut för hårt utan satsa på hållbarhet och glöm inte leendet!

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här