”Jag kommer aldrig ge upp”

De första fyra veckorna gick både upp och ner, men sammantaget tappade Emily Vallin nästan fyra kilo. Nu, i halvtid dock, tycker hon att viktnedgången helt har stannat upp.
– Men jag har sagt det förr – jag kommer ALDRIG att ge mig, skriver hon i sin blogg.

Vill DU också få hjälp med din vikt? Kolla här
Halvtid nu, hur känns det?
– Sådär om jag ska vara helt ärlig. Har hamnat i något slags gränsland som kan ha att göra med att min viktnedgång har stannat upp. Jag ligger på exakt samma viktminskning idag som jag gjorde dag 25. Men jag har sagt det förr – jag kommer ALDRIG att ge mig.
Vilka funktioner har du tagit hjälp av?
– Loggboken och möjligheten att synkronisera den med Runkeeper i Wellobes-appen. Jobbigast har varit att hitta näringsinnehåll i all mat om jag till exempel har velat äta luncha ute, kanske ett underliggande problem som ska vara där för att man ska lära sig att ha matlåda och därmed också kunna kontrollera allt?

Hur har du ätit sedan sist, då vi talades vid dag 25?
– Den senaste veckan har jag slarvat lite med matlagningen – motivationsbrist? Annars har jag mest kört måltidsersättningar till frukost, sushi- eller salladsluncher ute med kollegorna, och varierade middagar från ordentlig mat till omelett eller liknande.

Hur har du tränat?
– Jag försöker få in två BodyCombat-pass i veckan och annars zumba eller liknande. Sedan har jag promenerat. Det börjar bli friskare ute och det är riktigt skönt att rensa hjärnan under en powerwalk. Tyvärr har jag också varit krasslig vilket har resulterat i noll träning.
Finns det något som har varit lättare än du trodde?– Avhållsamhet av GODIS på vardagarna. Förr blev jag alltid sötsugen efter lunch, och då var det lätt att glida förbi godisautomaten på jobbet och stoppa in det lilla plastkortet – och vips så hade man en gottig chokladbit i handen.
Och vad har varit svårare?
– Att få in träningen i vardagen med min dotter har varit riktigt svårt och även tufft att acceptera att jag inte kan träna som många andra. Jag kan exempelvis inte alltid gå på exakt de pass jag vill då de inte har barnpassning på mitt gym. Det har även varit svårt att komma på enkla, snabba och nyttiga måltider som inte kräver många timmar vid spisen. Helst av allt skulle jag äta plocksallad varje dag.

När du påbörjade dina 100 dagar var din strategi att välja promenader framför utekvällar, är den fortfarande densamma?
– Den är omvärderad sedan mina första 25 dagar och nu är jag tillbaka från början igen. Det är lite jobbigt att vara den som vill ut och flänga med vänner både lunchtid och på helgkvällar och jag har relativt dålig självdisciplin ibland – men jag vet att jag kan.
Vad har du för förväntningar för resten av tiden?
– Oj, jag förväntar mig inget speciellt egentligen, annat än förändring. Och jag hoppas att den största förändringen inte syns utåt – utan är en förändring i tanken och beteendet.

Detta är Hälsovinsten

"Hälsovinsten" är en utmaning som pågår i 100 dagar. Den innebär att du som medlem i Wellobe, utöver de ordinarie verktygen nedan, också får extra pepp, tips, råd och utmaningar – i 100 dagar.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här