Thinkstock

Så fixar du vinterträningen

Nu är vintern här på riktigt. Då gäller det att vara väl förberedd. Här är några säsongsanpassade tips så att du inte tappar tempo bara för att det är snö ute.

Kanske är du redan van att träna utomhus på vintern, eller så är du det inte. Oavsett finns det saker man kan tänka på för att optimera sin träning. För det är ju en viss skillnad på utrustningen mitt i vintern jämfört med sommaren. De två stora grejerna är att klä sig rätt och sko sig rätt.

JUST NU: En månad på köpet!

Investera i funktionskläder

Undvik att använda bomull närmast kroppen. Det blir bara kallt och blött när man svettas. Använd i stället funktionsmaterial, som finns i de allra flesta kläderna idag, samt ull. Det här är material som torkar snabbt, värmer bra och andas.
För att kunna springa eller promenera utan att behöva tänka på om det är halt eller moddigt under foten, så är det bäst att sätta på broddar på skorna. Det finns även skor med spikar på idag. De funkar extremt bra hela vintern.

Gåstavar – dubbelt så bra

Ett annat bra hjälpmedel i dubbel bemärkelse är gåstavar. Dels för att du ökar din förbränning genom att använda överkroppen, dels som stöd om det är isigt ute.
En del tycker det är jobbigt att löpträna när det är riktigt kallt för att de nästan får ont i lungorna av den kalla luften. Men här finns det ett enkelt knep, som man för övrigt bör använda året runt, det är att andas genom näsan. När vi andas genom näsan värms luften upp innan de kommer ner i lungorna vilket gör det betydligt behagligare. Dessutom har vi ett naturligt filter i näsan, vilket gör att vi silar bort bakterier och virus som kan flyga runt i luften.

Se till att du syns

Är du ute när det är riktigt mörkt finns jättebra pannlampor. Glöm inte heller att sätta på dig en reflexväst. Som en säkerhetsgrej kan det vara bra att alltid ha med dig telefonen. Kanske kommer de där fina vintriga soliga gnistrande dagarna snart. Då är det bra att vara väl förberedd.

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här