Colourbox

11 vanliga misstag när du minskar på kolhydraterna

Många testar att äta mindre kolhydrater för att gå ner i vikt. Men det kan vara lättare sagt än gjort. Här är de vanligaste misstagen.

1) Du får en dålig start

Det krävs inte ett geni för att lära sig att sänka antalet kolhydrater i kosten. Samtidigt är det inte ovanligt att folk har dålig koll på i vilka råvaror och livsmedel kolhydraterna gömmer sig. En vanlig missuppfattning är till exempel att man bara kan äta kött hela dagarna. Många kan med andra ord behöva lite mer kunskap kring hur man bäst äter en kolhydratfattig kost.

2) Du ger upp för snabbt

Det finns förstås många olika uppfattningar kring det där med att minska på kolhydraterna och det tar ofta tid att hitta den metod som funkar bäst för en själv. Om saker inte flyter på som väntat direkt är det dock vanligt att folk ger upp lite för snabbt. Det är synd, för oftast krävs bara en smärre justering för att ta sig igenom första veckan.

JUST NU: 50% rabatt

3) Du äter för lite grönsaker

Om och om igen dyker det upp personer som säger sig ha testat den här typen av kost, men att den har fått de att må dåligt. Men många gånger visar det sig att de äter alldeles för lite frukt och grönt, vilket aldrig kommer att hålla i det långa loppet. Det är snarare tvärtom: Det är nu de bör äta mer grönsaker och frukt än någon annan mat.

4) Du äter för lite fett

Idag råder en allmän rädsla för fett. Därför försöker många kombinera sin kolhydratfattiga mat med en kost med låg fetthalt. Och det kanske fungerar ett tag, men risken är att du aldrig blir riktigt mätt. Och ingenting kan sabotera en kost snabbare än hunger, så försök undvika det här.

5) Du får inte tillräckligt med fibrer

Äter du tillräckligt mycket frukt och grönt ser får du förmodligen också i dig tillräckligt mycket fibrer. Utöver det finns det även andra bra fiberkällor som är bra att lägga på minnet.

6) Du äter för mycket

Fördelen med den här sortens kost är att den dämpar din aptit. Och det gör i sin tur att du kan äta färre kalorier utan att bli sådär vrålhungrig. Många gör därför misstaget att tro att de bara kan fortsätta äta och fortfarande gå ner i vikt, men det är inte heller bra. Alla kalorier räknas fortfarande, så testa istället att låta din aptit guida dig: Ät helt enkelt när du är hungrig och sluta när du är mätt.

7) Du har ingen plan

Att pausa och fundera över hur dina matvanor ser ut kan vara ett konstruktivt steg mot någon form av förbättring i ditt liv. Förmodligen kommer du behöva byta ut en hel del gamla vanor mot lite hälsosammare. Exempelvis kan du behöva minska ditt småätande. Det är också viktigt att planera ditt ätande, tills dess att dina nya sunda vanor kommer av sig självt. Inget är så farligt som att hinna bli vrålhungrig utan att veta vad man ska äta.

8) Du följer gamla hjulspår

Det finns de som äter samma sak dag ut och dag in, och trivs med det. Men de allra flesta gillar nog ändå variation och som tur var erbjuder de allra flesta kök en stor variation råvaror och livsmedel med få kolhydrater. Det är bara att skippa stärkelsen och sockret. Man kan med andra ord också alltid "göra om" maträtter.

9) Du får i dig socker utan att veta om det

Många livsmedel idag utger sig både för att innehålla få kolhydrater och vara sockerfria. Måltidsersättningar, glass och andra "treats" är bara några exempel. Men se upp! Dessa innehåller ofta ämnet maltitol och det är den värsta syndaren av alla, eftersom den bara är socker i en annan form.

10) Du faller för alla frestelser

Kanske går allt precis som planerat: Du håller dig till relativt få kolhydrater, mår jättebra, rasar i vikt och är ändå inte hungrig mellan målen. Jay! Du kan till och med ta en bit bröd utan att må dåligt. Och lite glass. Du mår fortfarande jättebra och går fortfarande ner i vikt. Då skadar väl inte lite socker i kaffet också. Eller? Aouch. Till slut har du börjat göra undantag i allting – och vips är du tillbaka på ruta ett med hunger och sötsug och cravings...

11) Du struntar i att träna

Det kan vara frestande att tänka att dina förändrade matvanor i sig skulle kunna göra allt jobb. Men nope, när det kommer till träning finns det trots allt inga genvägar. Man måste trots allt minnas att träning har så många mer positiva effekter på kroppen än bara när det kommer till att reglera vikten. Även om du kan gå ner i vikt genom att enbart förändra dina kostvanor kommer det dessutom bara fungera till en viss gräns och inte i det långa loppet.
Källa: Laura Dolson, expert på Lowcarbdiets.com

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här