Per Björn

Välj rätt på julbordet

Det råder knappast brist på mat under julen, att fylla tallriken med rätt ingredienser blir därför den stora utmaningen för alla som tänker på vikten. Wellobes egen dietist guidar dig rätt.

Julen är kanske den mest ambitiösa mathögtiden av alla, men är alla köttbullar, prinskorvar och sill något att hänga i julgranen när man försöker tänka på midjemåttet?

– Fördelen med julbordet är att det finns gott om fina proteinkällor och att det är en buffé, vilket gör att man kan plocka det man vill ha. Nackdelen är att det är buffé, för det är ju på både gott och ont. Risken är att man trots de bra valmöjligheterna, väljer mat som innehåller stora mängder fett, eller att man helt enkelt äter för mycket, säger Josefine Jonasson.

Här är rätterna hon tycker vi bör satsa på och de vi bör äta mindre av eller undvika helt:

Ät mer av

Lutfisk – innehåller bra protein och minimalt med fett och kalorier.

Kalvsylta – är energisnålt.

Julskinka – om du tar bort fettranden.

Kokt potatis – ger bra mättnadskänsla.

Brysselkål – det nyttigaste på julbordet!

Rödkål – fettmängden kan variera, men oftast blir det inte så mycket.

Ägg – är ett alldeles utmärkt protein.

Ät med måtta

Sill

innehåller bra fett, men fortfarande en hel del.

Lax – är precis som sill en fet fisk, men det är i alla fall ett bra fett.

Köttbullar – mängden fett kan variera men fettsnålt blir det aldrig.

Grönkål – om du äter den rå är det en fullpoängare, men oftast är den stuvad och då kan den innehålla en hel del fett.

Vörtbröd – är varken fiberrikt eller speciellt rikt på fullkorn.

Var försiktig med

Prinskorv – innehåller mycket och mättat fett.

Revbensspjäll – det kan variera, men tjocka revben innehåller gärna en hel del fett.

Janssons frestelse – mängden fett kan variera men det blir sällan fettsnålt.

Rödbetssallad – innehåller ofta mer fett än rödbetor!

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här