Därför påverkar frukosten din viktnedgång

Artisten, låtskrivaren och småbarnsmamman Josefin Glenmark har nu gått ner över 10 kilo på bara 1,5 månad. Och en viktig framgångsfaktor är att hon varje morgon har lagt ribban för dagen med en och samma frukost. Här ger hon och coachen Mårten Nylén sina bästa frukosttips.

Starta DINA 90 dagar

Frukosten är dagens viktigaste mål", brukar det heta. Och Mårten Nylén, träningsexpert på Wellobe och huvudcoach i utmaningen "90 dagar med Mårten Nylén" håller med – till viss del.
– Det viktigaste om man vill gå ner i vikt är att skapa ett regelbundet energiintag. Så vad gäller just frukost är min åsikt: Missa inte den. Sedan om frukosten skulle vara det viktigaste målet eller ej, nja. Jag tycker att alla mål är lika viktiga. Det handlar ju mer om att skapa en regelbundenhet i energiinsticken så att man får en jämn blodsockerkurva.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

”Havregrynsgröt är det bästa jag vet”

Själv äter Mårten Nylén nästan alltid samma sak till frukost. Hans favorit är havregrynsgröt med bär.
– det är min standardfrukost som är den bästa jag vet. Ibland lägger jag också till ett kokt ägg vid sidan. Och jag kan även tycka det är gott med lite avokado, säger han.

Det här är Josefins favoritfrukost

Josefins lite "trendigare" variant av Mårtens havrgrynsgröt är så kallad "overnight oats".
– Du sätter bara in havregrynen med vätska kvällen innan, vaknar, toppar med lite frysta eller färska bär – och sedan är det klart! Då kan man förbereda olika varianter med olika toppingar kvällen innan, så har man frukosten färdig, säger hon.

Mama Jo´s Overnight oats

till 2 pers, ca 5 min tillagningstid
175 kcal/port
Näringsfördelning
Fett: 35%
Kolhydrater: 54%
Protein: 11%

Redan medlem? Gå till resten av receptet >>HÄR<<
Namn: Josefin Glenmark
Ålder: 44
Bor: Åkersberga
Yrke: Sångerska och låtskrivare
Instagram: josefinglenmark
Familj: Gift med två barn på 5 och 7
Längd: 168 cm
Startvikt: 80,7 kg
Midjemått: 103 cm
Stuss: 110,5 cm

Vecka 1: -2,8 kg
Vecka 2: -1,2 kg
Vecka 3: -0,7 kg
Vecka 4: -1,3 kg
Vecka 5: -0,3 kg
Vecka 6: -1 kg
Vecka 7: -0,6 kg
Vecka 8: -0,3 kg
Vecka 9: -1,3 kg
Vecka 10: -0,7 kg

Starta DINA 90 dagar
Följ oss för att se hur det går
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
Mårten Nylén på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här