Getty Images

Så gör du julens rester till nya måltider

Du är trött på julmat men likt förbannat finns det köttbullar, sill och julskinka kvar i kylskåpet.
Men det går faktiskt att ge resterna nytt liv.
Här är bästa tipsen från Wellobes dietist, Josefine Jonasson.

Få fler tips på hur du kan äta – som medlem

Julborden må vara undanstökade men det finns ändå några köttbullar, ett par burkar sill, en bit julskinka, kalvsylta och lax kvar.

Även om du har tröttnat på julmat finns det nytt liv för resterna. Var för sig är det inte så mycket jul över de här grejerna så låt dem återanvändas som utmärkt lunch eller mellanmål.

Nå din drömvikt med oss!

Josefines bästa tips

Rökt lax funkar perfekt i en gratäng tillsammans med broccoli och lök. På med en äggstanning gjord på mjölk och ägg och in i ugnen. Laxen gör sig också bra på en knäckemacka om man behöver ett lite rejälare mellanmål.

Julskinkan finner nästan inga begränsningar. I pastasås, i gratäng, på mackan, i omeletten, i salladen – den funkar överallt. Frys in den i skivor eller tärningar lagom att ta upp för en portion eller flera.

Köttbullar är ju köttbullar oavsett högtid och antingen äter man dem till pasta eller på mackan. Att ha dem i en sallad är inte heller fel.

Kalvsylta ger ett mättande mellanmål på en knäckemacka eller en finfin lunch tillsammans med potatis och varma grönsaker.

Nå din målvikt – med vår metod

Sillen, denna fantastiska fisk som gör att vi lättare kan uppnå målet att äta fisk ett par gånger i veckan. Perfekt på lunchmackan eller till potatis. Eller varför inte i potatisgratängen? På knäckemacka tillsammans med kokt kall potatis är den överraskande god.

Ägg behöver ingen närmare presentation, har man ägg hemma har man mat hemma. Helt enkelt. Som omelett, kokt, stekt, pocherat, i äggröra eller vad som helst. Funkar både till frukost, lunch, middag och mellanmål.

Njut av julens rester och av tiden du sparar på att ha maten klar!

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här