Getty images

Billig - och nyttig mat

Billig mat är inte alltid hälsosam.
Men det går att äta både nyttigt och billigt.
– Se upp för halvfabrikat och laga mat från grunden, tipsar Wellobes dietist Josefin Jonasson.

Nå din målvikt – med våra verktyg
Det går att äta billigt och samtidigt nyttigt, men det krävs lite planering. Billig mat är nämligen inte alltid nyttig. Ta blodpudding till exempel, den innehåller lika mycket socker som coca-cola. Korv är också billigt, men de flesta sorter innehåller mycket fett.
– För den som vill spara pengar och äta hälsosamt är det en bra idé att göra en veckomatsedel, menar dietisten Josefine Jonasson.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Planera och storhandla

Genom att i lugn och ro planera och sedan storhandla undviker du att gå i korvfällan en hungrig eftermiddag på Ica. Inte heller halvfabrikaten, ofta billiga men fulla av onyttigheter och tillsatser, är bra alternativ.
– Snabbmat kan också verka billigt, men det blir dyrt i längden, säger Josefine Jonasson.

Storleken spelar roll

Satsa istället på att laga själv. Gör inte mer mat än vad som behövs och tänk på portionsstorleken när du äter.
– Om du redan har bra basvaror hemma behöver du inte spendera så mycket pengar på dina måltider, menar Josefine Jonasson.
Vill du ha fler tips? Bli medlem i Wellobe

Handla efter säsong

Säsongens frukt och grönsaker är alltid billigast, satsa på dem när du handlar grönt. Och undvik småätandet mellan måltiderna, det är ofta både dyrt och onyttigt.

Korv

Kolla in kött- och fettprocenten på förpackningen innan du handlar korv. Den superbilliga falukorven innehåller oftast mest fett. Ju högre köttprocent desto bättre.

Pasta

Billigt och kolhydratrikt. Med rätt komplement är pasta en bra bas. Välj gärna fullkornspasta, även om den är något dyrare. Det mättar längre och innehåller fler nyttigheter.

Pannkaka

Lättlagat och billig men inte alldeles nyttigt. En pannkaksmiddag då och då är inte fel, men pankisarna bör kompletteras med fiberrika grönsaker och kanske en grovmacka för att mätta länge och ge kroppen det den behöver.

Omelett

Att göra en omelett är både gott och nyttigt. Dessutom är ägg en billig basvara och går att variera i oändlighet. Testa att göra med kalkon, fetaost eller en vegatarisk variant med säsongens grönsaker.

Köttfärs

Köp storpack, gärna mager nötfärs, och laga till en rejäl sats av något du gillar, frys in/lägg undan hälften innan ni sätter er för att äta. Exempel: kålpudding, lasagne, köttfärssås, köttbullar, pannbiff.

Färdigrätter

Är ofta billiga vid en första anblick, men vad får du för pengarna egentligen? Många färdigrätter och halvfabrikat är alltför kaloririka och innehåller många onödiga tillsatser.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här