Getty images. Pendlar du upp och ner i vikt? Här tipsar psykologen Klara Edlund om hur du ska göra.

Så undviker du jojo-bantning

Kanske har du provat lite nya hälsosamma vanor ett tag och till och med nått ditt mål. Frågan är då hur du undviker att halka tillbaka i gamla banor igen.
– Vårda varje förändring annars hamnar du i en jojo, säger Klara Edlund, leg. psykolog.

När man är mitt inne i viktresan finns det positiv respons överallt. Jeansen blir för stora, man får komplimanger, man sover bättre, och man känner sig både piggare och friskare. Men vad händer sedan när man väl når sitt mål? Hur går man vidare därifrån?
– Det är det svåraste av allt. Inom loppet av ett till tre år har 90 procent av de som gått ner i vikt fått tillbaka siv övervikt igen. Du måste nämligen vårda varje förändring som du vill hålla, annars hamnar du i en jojo. För kroppen kommer alltid att vilja tillbaka till den högre vikten igen. Och helst ännu högre, säger Klara Edlund.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Belöna dig själv

Det finns dock knep, fortsätter Klara Edlund. Ett är att skapa positiv respons för sig själv för att ersätta den man fick gratis tidigare.
– Titta inte bara på siffrorna på vågen utan sätt upp konkreta delmål. Unna dig till exempel något trevligt som en SPA-upplevelse eller ett par hockeybiljetter när du har ätit bra, skött din träning och behållit samma storlek på jeansen ett tag.

Två tydliga framgångsfaktorer

Det finns även konkreta metoder att hämta ur amerikanska studier.
– Det amerikanska registret National Weight Control Registry består av människor som har gått ner i vikt och lyckats hålla den i minst ett år. De flesta har inte särskilt många likheter alls – förutom att
1) de tränar i princip varje dag och
2) de för matdagbok.
Så det är två råd att verkligen ta till sig, säger Klara Edlund.

Psykologens 6 bästa tips

1. Låtsas att du har allergi

Ta hand om dig själv på samma sätt som om du var allergisk och finn en ro i att det är orättvist att inte kunna äta samma sak som kompisen bredvid.

2. Välj dig själv – hela tiden

Underskatta inte betydelsen av små val, de spelar jättestor roll! Välj en promenad framför bussen, trappan framför hissen och sushi framför pasta. Det finns alltid ett val.

3. Ät regelbundet

Prioritera din måltidsordning och hoppa inte över några mål. Äter du regelbundet behåller du lättare kontrollen.

4. För dagbok

Att föra matdagbok är väldigt effektivt för att behålla sina hälsosamma vanor. Det gör nämligen att man tänker lite extra på vad och hur mycket man stoppar i sig.

5. Uppmuntra pch belöna dig själv

Sätt upp mål för dig själv och skapa en egen positiv respons så blir dina nya vanor mer meningsfulla.

6. Röra på dig lite varje dag

Nej, du måste inte gå på gym och tokträna. Men försök i alla fall få in lite vardagsmotion i ditt liv. Att röra på sig lite varje dag är bättre än inget.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här