Testa: Vilken träningstyp är du?

Testa vilken träningstyp du är och få tips om hur du kan öka motivationen.

Få mer test, tips och råd – klicka här

1. Hur mycket har du tränat senaste halvåret?

A. Ingenting
B. Några gånger i månaden
C. En gång i veckan
D. Flera gånger i veckan

2. Hur mycket brukar du träna annars?
A. Aldrig
B. Några gånger i månaden
C. Varje vecka
D. Flera gånger i veckan

3. Tycker du att det är tråkigt att träna?
A. Ja, alltid
B. Ja, ibland
C. Nästan aldrig

D. Aldrig

4. Hur mycket skulle du vilja träna?
A. Ibland
B. Några gånger i månaden
C. Varje vecka
D. Flera gånger i veckan

5. Hittar du på undanflykter för att slippa träna?
A. Ja, alltid
B. Ja, ibland
C. Nästan aldrig
D. Aldrig

6. Tänker du på om du äter hälsosamt eller inte?
A. Aldrig
B. Nästan aldrig
C. Ja, ibland
D. Ja, alltid

7. Undviker du att dricka mycket alkohol om du ska träna dagen efter?
A. Nej
B. Nästan aldrig
C. Ja, ibland
D. Ja, alltid

8. Ser du hellre idrott på tv än utövar det själv? 
A. Ja, alltid
B. Ja, ibland
C. Nästan aldrig
D. Aldrig

9. Skolkade du från gympalektionerna? 
A. Ja, alltid
B. Ja, ibland
C. Nästan aldrig
D. Nej, aldrig

10. Sätter du tydliga personliga mål för din träning? 
A. Aldrig
B. Nästan aldrig 
C. Ja, ibland
D. Ja, alltid

Räkna ihop dina poäng och kolla vilken träningstyp du är: 
A = 1 poäng 
B = 2 poäng 
C = 3 poäng 
D = 4 poäng

Kolla ditt testresultat

10-15 poäng: Latmasken 

Oj, oj, det har inte blivit många rundor i spåret för dig. Några promenader till kiosken har det väl blivit, men inte mycket mer. Du tar helst bilen. Träning tycker du är tråkigt och du har svårt att hitta motivationen till att börja träna. Kanske har du inte hittat en sport som passar dig eller inte haft motivation att komma igång? Försök hitta en motionsform du tycker är rolig och ta det försiktigt i början. Det är lätt att få skador när du är helt otränad, vilket lätt leder till att du slutar träna på en gång.

16-24 poäng: Nybörjaren

Någon enstaka långpromenad har det säkert blivit. Du simmar gärna lite extra när du badar. Men förutom lite lätt vardagsmotion får du inte upp träningspulsen något vidare. Börja med till exempel lätt styrketräning, men ta det lugnt och stretcha ordentligt efter varje pass, så att du minskar risken för skador.

25-34 poäng: Motionären
Du tränar minst en gång i veckan, men vill gärna göra det oftare. Vårens ostadiga väder har inte hindrat dig från att ta din joggingrunda då och då. I stället för dina vanliga simpass i simhallen passar du på att träna simning ute i det fria. Testa medelhård styrketräning för att få inspiration till hur du kan utveckla din träning.

35-40 poäng: Träningsfreaket 
Du tränar i ur och skur och låter inte en resa förstöra ditt träningsprogram. Du tar inte båten till Utö, du paddlar. Och med cykeln upptäcker du Sverige bäst. Efter en hård vår vill du bara hitta nya variationer i träningprogrammet. 
Testa gärna något nytt, kanske något lugnare alternativ som yoga eller tai chi för att få balans.

Saknar du motivation? Se hur Wellobe kan hjälpa dig

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här