Lotte Fernvall, Sara Ringström, Gustav Mårtensson och Stefan Mattsson

Cirkelträning för nybörjare

Cirkelträning är träningsformen som har tagit världen med storm. Den består av korta och intensiva pass, något som alla kan göra. Och för att göra det ännu enklare har vi tagit fram ett nybörjarpass.

Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Kolla här

Cirkelträning baseras på enkla, funktionella övningar som ger såväl styrka, kondition, balans, som explosivitet och uthållighet. Och resultaten kommer snabbt. Funktionell träning består nämligen av vardagsrörelser som aktiverar flera muskelgrupper samtidigt. Du får hoppa, springa, lyfta, kasta, dra och hålla emot. Det behövs inga redskap och du anpassar intensiteten efter egen förmåga. Det som är så bra med cirkelträning är just det: Att vem som helst kan göra det, var som helst. Tricket är dock att hålla ett så högt tempo du kan – på tid.
Hitta fler träningsprogram här

1. Knäböj med hopp – 20 st

Tränar: Ben, rumpa, explosivitet och kondition
Gör så här: Stå lite bredare än axelbrett. Böj benen tills knäna hamnar i 90 grader. Här ifrån tar du kraft från fötterna och höften, och skjuter dig upp så att du lättar lite från golvet.

Foto: Lotte Fernvall

2. Armhävningar – 10 st

Tränar: Bålen, armarna och uthålligheten
Gör såhär: Gör armhävningarna på knä eller fötter (men börja gärna på fötter). Du orkar mer än du tror...!

Foto: Sara Ringström

3. Situps – 20 st

Tränar: Magen samt att du aktiverar benen
Gör såhär: Lägg dig på golvet med benen hängandes i 90 graders vinkel i luften. Pressa hela tiden ner ländryggen och försök lyfta bröstet mot taket och inte knäna.

Foto: Sara Ringström

4. Hopprep – 1 min

Tränar: Konditionen och koordinationen
Gör såhär: Hoppa på valfritt sätt, men håll tempot.

Foto: Sara Ringström

5. Utfall – 20 st

Tränar: Benen, rumpan och bålen
Gör såhär: Ta ett stort kliv framåt, med rak överkropp. Sjunk ner så att främre knäet hamnar i 90 graders vinkel, tryck ifrån och kliv fram med nästa fot. Tänk att du tar stora elefantkliv.

Foto: Stefan Mattsson

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här