5 lätta övningar - för nybörjaren

Shirin Djavidi har satt ihop ett träningsprogram för dig som är relativt färsk på det här med styrketräning. Testa dessa 5 enkla övningar i dag. Du kan göra dem hemma framför TV:n eller på gymmet.

För att få resultat - gör 1 till 3 varv.

1. Armhävningar på knäna

Gör såhär: Kom ner på golvet, sätt i knäna och håll händerna lite bredare än axelbredd. Viktigt här är att hålla kroppen rak och spänd. Rumpan ska vara jäms med kroppen (inte sticka upp). Kom ner i en armhävning så långt ner du kan och tryck dig själv upp igen. Gör 20 stycken.

2. Jump n jacks

Gör såhär: Hoppa isär med benen samtidigt som armarna följer med ut och upp. Hoppa in och ut i 30 sekunder.

3. Sjöstjärnan

Gör såhär: Stå brett isär med benen och håll ut armarna åt sidan så du ser ut som ett kryss. Korsa höger hand mot vänster fot och upp igen. Gör samma sak på andra sidan i en långsam och kontrollerad rörelse. Gör 10 gånger på varje sida.

4. Superman

Gör såhär: Stå på alla fyra. Dra ihop kroppen samtidigt som du korsar höger armbåge mot vänster knä, sträck ut. Gör samma sak tio gånger på varje sida.

5. Plankan

Gör såhär: Kom ner på golvet. Stöd dig på underarmarna och sätt i tårna. Håll kroppen stilla, rak och spänd som en planka. Sjunk inte ihop och tappa spänsten. Stå stilla i denna position i 30 sekunder.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här