Marcus Järvinen/Getty images

Kom i form – redan till påsk

Varför vänta till senare i vår med att komma i form inför sommaren?
Just nu, mitt i den gråa vardagen, passar det som bäst med lite nya hälsosamma vanor.
Häng på vår enkla utmaning och gå ner runt 1 kilo i veckan till påsk!

Behöver du få ordning på din hälsa? Vi hjälper dig
Var du en av dem som återigen satte som nyårslöfte i januari att gå ner i vikt, men som trots goda föresatser är tillbaka på ruta ett? Se det inte som misslyckande, tipsar Wellobes och Aftonbladet Söndags dietist Josefine Jonasson.
– En mer förlåtande inställning gör att du inte blir antingen av eller på, det blir i stället en pågående process, säger hon.

JUST NU: En månad på köpet!

Läs även

"Kaloriräkning eller ej?"
"Vilken metod passar dig – klassisk eller 5:2?"

Som att köra bil

Resan för att komma i form eller gå ner i vikt kan liknas vid att köra bil genom landet. Ibland måste man stanna för att tanka, gå på toaletten eller till och med sova över på hotell. Det betyder inte att den bit du hittills avverkat varit förgäves. När ”stoppet” är avklarat, är det bara att sätta sig bakom ratten igen.

Handlar inte om kilona

Många vars nyårslöftessatsning kommit av sig väntar dock med att ta nya tag, ”för nu har jag redan förstört det”, bara för att bli stressade när sommaren närmar sig. Det är synd, man klankar ner på sig själv i onödan.
– Jag tycker att du ska börja nu i stället, för din egen skull och för att du ska må bra. Det handlar inte bara om kilona och siffrorna på vågen utan om hela dig. Jobba med hela tankesättet så att du inte konsekvent skjuter upp starten.
Behöver du komma i form till påsk? Bli medlem i Wellobe

“En dag i taget”

Om du till exempel vill dra ner på godiset är Josefines tips att börja redan i dag med att inte äta sötsaker och att lova sig själv: ”Om jag är jättesugen kan jag äta imorgon”.
– När morgondagen kommer kanske du äter något sött, eller så går det bra att hoppa över då också. En dag i taget helt enkelt. Den berömda ”aldrigheten” kan vara för tung och jobbig att fixa. Dessutom är den antagligen inte nödvändig eller ens rimlig.
Man ska också akta sig för att se sig själv som ett offer som ”inte får” äta olika saker. Då håller inte livsstilen i längden.
– Detta handlar ju om att du ger dig själv något – chansen till ett friskare liv.

Kom igång med DIN viktresa – redan idag

Hitta din grej

Wellobe har två metoder för viktnedgång, klassisk och 5:2. Båda bygger på kaloriräkning. I Wellobes mobilapp får man hjälp med att hålla reda på mängden energi som kommer in och görs av med och får ta del av experttips och en receptbank. För den som inte vill bli medlem i just Wellobe finns kaloritabeller att använda på nätet.
– Om du inte vill räkna alls är ett tips att lassa på med grönsaker. De innehåller generellt få kalorier och det blir mindre plats över till kaloristinna livsmedel på tallriken. Ett annat tips är att träffa en dietist och få anpassade tips och råd utifrån din situation och dina vanor.

Så gör du

Bestäm dig för vilken metod du vill följa – klassisk, med samma antal kalorier varje dag, eller 5:2, med färre kalorier två dagar i veckan.

  • Fritt fram att ändra sig
    – Kanske upptäcker du att den metod du valt för din viktnedgång inte passar dig. Ge då inte upp utan byt, utan avbrott. Det är i avbrotten man går upp i vikt. Ta det inte så allvarligt, följ det som motiverar dig och känns roligt, säger Josefine Jonasson.
  • Hitta dina fällor
    – Om du vet att du triggas av godis och inte kan sluta äta, kanske du ska låta bli det helt under en period.
  • Spara njutningen
    – Äter du en kanelbulle varje dag blir det en vana och då räcker det inte med en bulle till kaffet när helgen kommer, då vill du ha minst en biskvi också. Om du i stället sparar kanelbullen till helgen, så blir den desto godare.
  • Behöver du mellis?
    – Är du en person som lätt blir sugen på sött och fett när du blir hungrig? Säkra upp med mellanmål bestående av till exempel ett ägg eller en frukt. Samtidigt är det inget magiskt med mellanmålen så om du klarar dig utan så går det lika bra.
  • Pausa med eftertanke
    – Om du av någon anledning behöver ta en paus och sluta räkna kalorier – ta inte paus helt och hållet. Behåll ditt hälsosamma tänk.

Kom igång med DIN viktresa

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här