Wellobe

Stjärnor för en dag – så ser livet ut idag

Båda gick de med i Wellobe i januari 2015. Och efter 100 dagar hade båda också nått sina mål. Här berättar Jenny och Mikael, två av deltagarna i vårens omgång av Hälsovinsten, hur de upplevde sin målgång – och hur livet ser ut idag.

Kickstarta din Hälsovinst – få ditt schema här
När Jenny Svensson, 38, från Kalmar anmälde sig till Wellobes utmaning Hälsovinsten hade hon som mål att gå ner 10 kilo lagom till sitt höstbröllop. Mikael Wikström, 32, i sin tur siktade på att gå ner 15 kilo och för varje avverkat kilo dessutom skänka 100 kronor till Barndiabetesfonden. Nu är den stundande dagen för Jenny här och Mikael hårdtränar inför nästa vårs Göteborgsvarv. Vi ringde såklart upp för att känna dem båda på pulsen.
Jenny, berätta om dag 100. Hur kändes det att gå i mål?
– Jättekul. Jag har aldrig varit i Stockholm och mötte upp de andra på hotellet dagen innan. Vi gick på sightseeing i Gamla stan och även om vi bara haft mejl- och bloggkontakt klickade vi direkt. På kvällen åt vi middag ihop och det var lite som dagen innan julafton – jättepirrigt.

Intervju i webb-tv

Tidigt nästa morgon drog allting igång. Och först på schemat stod Aftonbladet morgon-TV. Alla var skitnervösa, säger Jenny, men det var jättehäftigt och gick bra ändå.
– Jag hänger ju med på vilka som är kända. Men både programledaren Claes Åkeson och Personliga Tränaren Mårten Nylén var hur trevliga som helst. Och vi fick jättemycket beröm.
– Sedan var det kul att bara få komma in på Aftonbladets redaktion för att se hur det såg ut. Det är klart att man var rädd för att säga något galet. Samtidigt kändes det lätt för mig eftersom mina kilon var borta och jag nått mitt mål: Då var det bara att redovisa resultatet, så det blev en bra och trivsam intervju. Och jag håller med, sen var det förstås jättekul att få träffa Mårten också, säger Mikael.

Jeanette Eriksson, den tredje deltagaren, och Mårten Nylén i studion.

Frågestund och träning

Nästa punkt på schemat var ett möte med den Personliga Tränaren Ksenija Horvat på gymanläggningen Puls & Träning på Kungsbroplan, alldeles runt hörnet.
– För mig var det dagens mest intressanta grej eftersom jag inte var beredd på vad det skulle innebära. Men bland annat fick jag chansen att fråga hur jag, som jobbar natt, ska lägga upp min träning. Tipset var att lägga upp dygnet som om det vore "normalt" och träna innan jobbet – eller att helt enkelt bara vila de dagarna jag jobbar sent, säger Mikael.
– Det viktigaste jag lärde mig var att det alltid finns ursäkter och därmed också ursäkter till att faktiskt träna. Och då måste man inte köra två timmar varje gång, säger Jenny.
Efter frågestunden fick deltagarna dessutom köra ett rejält cirkelpass med hemmaövningar.
– Jättenyttigt, jag hade ingen aning om att man kunde arbeta så hårt med så enkla redskap. Jag använde en avklippt kvast, men den gav ett fruktansvärt motstånd, säger Mikael.

Föreläsning med dietisten

Efter en snabb dusch fick deltagarna träffa alla på Wellobe-redaktionen. Det var jättekul, sade Mikael, eftersom han trott att det bara satt två personer bakom spakarna.
– Nu förstod man verkligen vilket stort maskineri som fanns bakom!
Därefter var det lunch med dietisten Josefine Jonasson. Hon gav bland annat allmänna tips, råd och knep, och gick igenom positiva tankesätt och vanliga fällor.
– Ett tips var exempelvis att försöka dokumentera de svåra stunderna för att kunna gå tillbaka och kolla hur man klarade sig ur dem, minns Jenny.
– Mitt fokus låg mer på att förstå hur maten påverkar blodsockret, eftersom både min son och Josefine själv visade det sig, har diabetes. Bland annat lärde jag mig att fullkorn, även om det innehåller fler kalorier, är bättre eftersom det också innehåller mer näring, säger Mikael.

Styling och plåtning i studio

Sista punkten var nog både det tjejerna längtat efter mest och Mikael fasat för mest: Makeup, styling och plåtning i Aftonbladets studio.
– Det var jättepirrigt, men samtidigt märkte man att folk kunde sina saker. Jag fick en outfit jag aldrig skulle ha valt själv, men sedan när jag såg resultatet blev jag jättenöjd, säger Jenny.
– För mig var det mer en mardröm, ha ha. Ena stunden skulle man ha armen åt ena hållet, andra stunden åt andra. Så det var svårt, men så klart roligt med. Efteråt är det jättemånga som har sett mig som kommit fram och ställt frågor – som om det var jag som var någon sorts expert! Det tänker väl att kan jag, kan de, skrattar Mikael.
– Precis! I Kalmar har jag blivit en småstadskändis. "Där är hon" säger kunderna i kassan där jag jobbar. Sen har de frågat om jag inte kan visa dem och coacha dem igång, säger Jenny.

”Nu sitter det i bakhuvudet”

Största skillnaden idag är att det alltid är lättare att återfå de goda vanorna igen, om man någon gång skulle råka falla tillbaka, säger Jenny.
– Nu sitter det i bakhuvudet och nu vet jag att jag kan, säger hon.
– För mig är det träningen. Nu kör jag två till tre gånger i veckan och orkar betydligt mycket mer. Och matmässigt unnar jag mig saker, men med betydligt mer eftertanke. Det är det jag alltid har tyckt varit så bra med Wellobe, att man inte måste tvinga bort några matvaror.
Och vad händer nu?
– Nu ska jag gifta mig nästa vecka, i ett partytält i trädgården här i vårt eget hem i Kalmar. Det blir jättefint och kommer runt 40 gäster, säger Jenny.
– När jag väl lyckats springa mina 5 kilometer efter Hälsovinsten ville jag ha en större utmaning, så nu har jag anmält mig till Göteborgsvarvet i maj som är på 2,1 mil.

Jennys största lärdom

Sedan dag 100 har jag pendlat lite, men ändå hållit en någorlunda stabil vikt. Och även om det är lätt att halka dit igen, är det mycket lättare att sätta gränser och komma tillbaka nu.
Min största lärdom är att försöka äta lite ofta. Innan hoppade jag ibland över måltider, men då var det också kört för då blev jag så himla hungrig sedan att jag åt för mycket. Sedan har jag också lärt mig att vill man, då kan man!

Därför ska man gå med i Hälsovinsten: För att det är de första kilona och den första tiden i en persons viktnedgång som är viktigast för att man ska införliva bättre vanor på längre sikt.

Mikaels största lärdom

Sedan jag gick i mål har jag gått lite upp och ner, men eftersom mitt mål inte längre är att gå ner i vikt har det inte gjort så mycket. Under semestern gick jag till exempel upp två kilo, sedan försvann de igen – och det är ju också just det som har varit mitt mål: Att kunna njuta av livet utan att allting ska stanna upp. Min största lärdom är med andra ord att man måste ha struktur och följa en och samma tankegång. Oavsett vilken metod man använder. För många ger upp direkt när de inte ser några resultat.

Därför tycker Mikael att man ska gå med i Hälsovinsten: För att 100 dagar är en seriös chans och en perfekt början till ett nytt liv.

Kolla hur mycket du kan gå ner på 100 dagar – läs mer här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här