Colourbox/Aleris

Så påverkas du av din sömn

Sover du åtta timmar varje natt eller är du en riktig nattuggla som aldrig sover tillräckligt mycket?
Dålig sömn kan på sikt göra dig tjockare och öka risken för både diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.
– Dålig sömn och övervikt går hand i hand eftersom glukosomsättningen störs när kroppen inte får den sömn den behöver, säger Michael Lysdahl, överläkare och verksamhetschef på Sömnkliniken Aleris FysiologLab i Stockholm.

Att det är viktigt att sova bra på natten vet de flesta. Men hur många timmar behöver man egentligen sova och vad ska man göra om man har problem som stör nattsömnen? Vi frågade Michael Lysdahl, överläkare och verksamhetschef på Sömnkliniken Aleris FysiologLab i Stockholm.

Hur vet man hur stort sömnbehov man har?

– Sömnbehovet är lite individuellt men de flesta vuxna har ett sömnbehov på mellan 7-9 timmar per natt.

Vad händer om man sover för lite?

– Man blir trött på dagarna vilket gör att man presterar sämre. Glukosomsättningen störs om man regelbundet sover för lite eller har störd nattsömn vilket i sin tur kan leda till viktuppgång. Detta ser man också hos de som jobbar natt eftersom de ofta äter på fel tider i förhållande till dygnsrytmen.

”Läs en bok”

Många upplever att de har svårt att komma till ro på kvällen och går därför och lägger sig försent.
Hur lång tid innan man ska sova ska man börja varva ner?

– Jag brukar rekommendera 2-3 timmar innan du ska sova.

Vad ska man göra under denna perioden?

Bara ta det lugnt. Du kan titta på tv eller läsa en bok. Men du bör inte titta på tv eller kolla på mobilen i själva sovrummet. Du bör inte heller äta eller motionera mindre än 3 timmar före sänggåendet.

Vad ska man göra om man inte kan komma till ro när man väl ligger i sängen?

– Huvudregeln är att stiga upp om man ligger vaken mera än 20 minuter och ägna sig åt en lugn aktivitet.

Att någon gång under livet ha sömnproblem är helt normalt men om problemet håller i sig under en längre period är det, enligt Michael Lysdahl, bra att söka hjälp på sin vårdcentral eller en sömnklinik.

– Många anledningar till sömnproblem går att behandla effektivt, till exempel Restless Legs Syndrome och sömnapnésyndrom, säger Lysdahl.

Sömnläkarens bästa tips:

*Börja varva ner 2-3 timmar innan det är dags att sova genom att titta på TV eller läsa en bok

*Ät ingen mat de 3 sista timmarna innan du ska sova

*Träna inte de 3 sista timmarna innan du ska sova

*Titta inte på TV  eller din mobil i sovrummet.

* Testa hur många timmar du behöver sova varje natt för att vara utvilad. Det bästa är att testa på en lång semester. Vänta till vecka 3 och se hur många timmar du sover. När man varit ifrån jobbet och det vanliga livet i tre veckor brukar man gå in i den fas som man skulle haft naturligt om man inte var styrd av ett jobb och andra åtaganden.

* Om du har problem att sova under en längre tid – sök hjälp.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här