Foto: Lunds Universitet/Colourbox

Psykologen: Därför överäter vi

I dag är mer än hälften av alla svenskar överviktiga.
Många av dem har hamnat på fel sida av BMI- måttet på grund av att de äter för mycket. Men varför överäter vi egentligen?
– Den viktigaste psykologiska förklaringen till att man äter för mycket är att maten ser god ut och så tar man mer än man behöver eller äter något som man egentligen inte borde. Tvärtemot vad många tror så har de allra flesta med övervikt och fetma ingen ätstörning. Nu ser man dessutom god mat nästan dygnet runt vilket gör det svårare för många, säger psykologen Kajsa Järvholm.

Äter du för mycket av det goda och behöver hjälp att gå ner i vikt? Bli medlem i Wellobe här

Att äta för mycket av det goda är något de allra flesta oss någon gång gjort. Men för en del handlar det inte om att äta för mycket någon gång i bland utan snarare att det blir lite för mycket av det goda varje dag. Och det handlar inte bara om att ta lite för stora portioner för många handlar det om att de äter med känslorna och gärna äter för mycket för att trösta sig själv.

Vi frågade psykologen Kajsa Järvholm, som dagligen jobbar med övervikt och psykisk ohälsa, om varför vi överäter och hur man kan jobba med sig själv för att äta mindre med känslor och lyssna mer på kroppen.

– En viktig sak man kan göra för att minska på överätandet är att ha mindre saker hemma som man vet med sig att man gärna äter lite för mycket av. Vi frestas av goda saker hela tiden och då är det viktigt att man åtminstone har minskat risken för att äta för mycket av det goda hemma.

Men handlar överätandet bara om att vi ser mycket god mat och inte kan stå emot suget?

– Nej, så enkelt är det inte. Mycket med att äta är förknippat med något positivt, middagar, fester, fikapauser. För en del blir detta ett problem medan andra har en aptit som guidar bra och äter inte så mycket när de är mätta, säger hon och fortsätter:

– Stress är en annan sak som kan spela in på överätandet. När man är stressad kan man bli sugen på att äta mer och man har dessutom svårt att göra medvetna val. Vet man med sig att man ofta börjar äta för mycket när man stressar kan det vara bra att hitta andra sätt som gör att man slappnar av.

Har du svårt att göra medvetna val? Få koll på vad du äter med Wellobe – bli medlem här

Vilka metoder kan man då använda sig av?

– Alla metoder som ger en långsiktig positiv effekt är bra. Det kan vara att ta en promenad eller att göra avslappningsövningar. Det viktiga är att det ger en bättre långsiktig effekt än att äta för mycket.

Men hur är det med tröstätande? Hur vanligt är det?

– Jag skulle säga att det är väldigt vanligt att tröstäta lite då och då. Många överviktiga tänker att de är dåliga personer som tröstäter och att det beteendet inte finns hos normalviktiga och smala personer men det är helt fel. Man är inte en dålig människa för att man tröstäter och det är inte ett fenomen som inte finns bland normalviktiga. Däremot är det många som blandar ihop tröstätande med överätande, säger Kajsa Järvholm.

Hur menar du då?

– En sak jag ofta får höra, från överviktiga som bantar, är att de håller igen hela dagarna och sen faller de dit och tröstäter stora mängder på kvällen. Då är det oftast inte tröstäta de gör utan överäta på grund av hunger. De har helt enkelt ätit för lite på dagen och sen är de så hungriga att de tappar kontrollen. Det är ett klassiskt fall av att överäta.

Håll koll på vad du äter – logga din mat med Wellobe. Bli medlem här

Men hur ska man veta om det är tröstäta eller överäta man gör?

– Jag brukar säga att man ska försöka förstå de situationer när man tröstäter. Vilka dagar gör man det och vad har hänt dessa dagar. På det sättet kan man se vilka situationer man behöver jobba med, säger hon och fortsätter:

– Oftast handlar det om tidpunkter när man är ensam eller uttråkad. Då kan man hitta strategier för att underlätta dessa situationer. Man kanske kan ringa en vän och prata eller gå en promenad eller någon annan strategi som passar. Det viktiga är att det passar dig och inte har en långsiktig negativ effekt på ditt liv. Ibland hittar man en grundproblematik som gör att man tröstäter och då är det viktigt att ta tag i det. Det kan till exempel vara så att man vantrivs på sitt jobb och det är anledningen till att man tröstäter. Då är det viktigt att ta tag i problemet och byta jobb om man kan.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här