Getty Images/Henrietta Asplund

Psykologen: Så väljer du ett nyårslöfte du kan hålla

Vill du bli mer hälsosam, börja träna mer eller gå ner i vikt?
Du är inte ensam – det är svenskarnas vanligaste nyårslöfte.
Men hur gör du för att lyckas? Vi frågade psykologen Martin Oscarsson.

Kolla om du kan nå din målvikt – med vår metod

Att avge ett nyårslöfte kan låta klyschigt, men mycket talar för att det faktiskt är en god idé. Psykologerna Martin Oscarssons, Alexander Rozentals och Per Carlbrings studie visar nämligen att majoriteten av svenskarna som gör det också fullföljer och håller löftet.
– Vi ville göra en större studie och undersöka vad svenskarna verkar ha för nyårslöften om de får formulera dem helt fritt, hur det går för dem och om vi kan öka sannolikheten att fler lyckas, säger Martin Oscarsson om studien, som lade grunden för trions bok “Tio i tolv”.

JUST NU: En månad på köpet!

“Effektivt sätt att förändra något”

Studien visade att löften om den fysiska hälsan, som att gå ner i vikt, träna mer eller äta bättre, var absolut vanligast. Många fokuserade också på självutveckling, som att lära sig spela gitarr eller ett nytt språk. Resultatet visade att över 50 procent av studiens deltagare klarade av att hålla sitt löfte.
– Ett nyårslöfte kan med andra ord vara ett effektivt sätt att förändra något i sitt liv. Vi kunde också se att de som hade ett närmandemål, alltså ville uppnå eller göra mer av något, hade större chans att lyckas än de som hade ett undvikandemål. Att sluta röka eller stressa mindre, till exempel. Där får man helt enkelt vända på det, och fokusera på vad jag skulle göra mer av om jag stressade mindre.

Gäller något speciellt vid löften om viktnedgång och annat hälsorelaterat?
– Där gäller det verkligen att fråga sig varför man gör det. Jag tror vi allt för ofta strävar mot mål vi inte brinner för själva, och gör det för någon annans skull. Klura på det, vill jag verkligen det här?

Känner du igen dig? Få hjälp med dina hälsomål

Psykologen: Så ökar du chansen att hålla ditt nyårslöfte

  • Se till att du formulerar det som ett närmandemål – något du vill uppnå och göra mer av, inte ta bort eller göra mindre av.
  • Smarta mål! Där finns det fem kriterier: S=Specifika, M=Mätbara, A=Attraktiva, R=Realistiska, T=Tidsbestämda.
  • Om du exempelvis avger nyårslöftet att du ska “ta bättre hand om din hälsa”, så behöver du specificera och göra det mätbart. Kanske till att du ska “träna till svetten kommer, minst en gång i veckan”.
  • Ha delmål. Det är svårt att sträva mot mål ett helt år framåt i tiden, det är bättre att ha en belöning inom räckhåll. Du kanske kan sätta ett minimål redan första dagen? Om ditt längre mål är att gå ner ett visst antal kilo – gör en matsedel för nästa vecka. Då sätter du bollen i rullning direkt.
  • Det finns andra studier som visar på att människor som vill gå ner i vikt får en särskilt positiv effekt av socialt stöd. De som stöttas av vänner och familj kan lyckas bättre. Så det kan verkligen vara en bra idé att försöka få med dig en närstående på din satsning!

Så gick studien till
Över 1000 personer deltog i studien som är ett samarbete mellan Stockholm och Linköpings universitet. Personerna fick skriva sina löften i fritext som därefter kategoriserades in manuellt. Därefter delades deltagarna in i tre grupper där varje grupp fick olika typer av stöd för att hålla fast i sina löften. Deltagarna följdes under ett års tid, och vid årets slut var det 55 procent av de svarande som fortfarande höll kvar vid sina nyårslöften.

Få hjälp att nå din målvikt

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här