PixelsEffect / iStockphoto

Sportdryck kan pajja din träning

Skippa sportdrycken både innan och under träningen.
För den kan göra mer skada än nytta, visar ny forskning.
Mindre kolhydrater ger nämligen bättre träningseffekt.

Nå dina hälsomål – med vår metod

Enligt forskning från Gymnastik- och Idrottshögskolan, GIH, får man mycket större effekt om man låter bli kolhydrater – som till exempel sportdrycker – innan eller under sin träning.
– En lägre mängd kolhydrater i musklerna ger nämligen mer uthållighet, säger Niklas Psilander, doktorand på GIH, till Svt.se.

Ett eget träningsprogram

I våra celler finns någonting som kallas för mitokondrier, även kallat för cellernas kraftverk. Här bildas energi, så ju fler mitokondrier – desto mer uthållighet. Och det är när vi tömmer musklerna på sina lager kolhydrater som det produceras fler mitokondrier.
Som ett resultat av sin forskning har Niklas Psilander utvecklat ett eget träningsprogram, som går ut på just detta: Att tömma sina kolhydratlager.

Så tränar Niklas

* Tuffa intervaller följt av en kolhydratfattig kost på eftermiddagen
* Frukost nästa dag följt av en timmes lugn löpning. Eftersom lagren kolhydrater då är så låga blir effekten nämligen samma som om rundan hade varit tre gånger så lång, hävdar Niklas Psilander.

Källa: SVT.se

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här