Getty images.

Här är fettet farligast

Visste du att även normalviktiga kan vara i riskzonen för fetmarelaterade sjukdomar? Orsaken är bukfettet.

Nå dina hälsomål – med vår metod
Ungefär 44 procent av Sveriges befolkning lider av övervikt eller fetma idag. Studier visar att risken för hjärt- kärlsjukdom och typ 2 Diabetes varierar beroende på var fettet ligger. Allra farligast är om det lägger sig på magen.
– Man behöver inte vara tjock för att ligga i riskzonen. Det går inte att förlita sig bara på vågen, berättar Ylva Trolle Lagerros, docent och läkare på Institutet för medicin på Karolinska Institutet.

Foto: Ylva Trolle Lagerros, Modelhouse

Så mäter du ditt bukfett

Du kan enkelt mäta ditt bukfett med hjälp av ett måttband. Mät alltid där du är som rundast. Stå så avspänt som möjligt med benen lite isär. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter. Mät sedan utan att dra åt måttbandet. Enligt WHO (Världshälsoorganisationen) är det för kvinnor önskvärt att ha ett midjemått under 80 centimeter. Ett midjemått på 80-88 centimeter kan innebära en ökad risk, framförallt för hjärt- och kärlsjukdomar. För män gäller 94 centimeter, där över 104 centimeter är en klar risknivå.
– Till skillnad mot BMI där man inte gör skillnad mellan kön, har WHO satt upp olika rekommendationer för midjemått hos kvinnor och män som är oberoende av längd. Däremot kan man säga att man för varje kilo man går ner tappar ungefär en centimeter i omfång, säger Ylva.
Få tillgång till våra verktyg – som medlem

Bli medlem från 179 kr/månad

”Kosten avgör i slutändan”

Att man blir rundare just runt magen styrs av flera saker. Genetiken är en orsak. Män lägger lättare på sig just runt buken medan kvinnor oftast har bredare höfter, lår och rumpa.
– Generna styr en del, men det är kosten som avgör i slutändan, påpekar Ylva.

Det som gör oss tjocka runt buken är helt enkelt mängden mat och dryck vi stoppar i oss. Det finns inget som visar att det skulle vara bara kolhydrater eller bara fett som påverkar, det är helt enkelt kombinationen som är förödande om man äter för mycket. Däremot finns det studier som visar att alkohol kan vara boven i dramat.
– Det ligger något i uttrycket ölmage, alkohol påverkar också omfånget på buken.

Loggning ökar chansen att gå ner

Om man lider av bukfetma har man alltså större risk att få hjärt- och kärlsjukdomar och typ 2 Diabetes. Fettet på buken lägger sig runt organen i närheten och därför är det extra viktigt att gå ner i omfång just här.
– Studier har visat att de som börjat logga vad de äter har större chans att gå ner i vikt. Därför kan det vara en bra början. Därefter gäller det att hitta sitt eget sätt att gå ner i vikt. En hälsosam kosthållning, där man äter mer frukt och grönsaker och mindre fett och socker är förstås att föredra. Jag menar det är lättare att avstå från en glass än att springa en mil.
Så fungerar Wellobe

Cykling effektiv motionsform

Nu menar forskare också att floran i tarmen påverkas av att man äter bättre. Den tycks påverka hunger- och mättnadskänslorna och du har därmed lättare att gå ner i vikt och bli smalare runt buken.
– Fibrerna i frukt och grönsaker påverkar tarmen mer än vad vi trott tidigare.
Sen gäller det att få upp flåset lite också, börja cykla till jobbet exempelvis. En svensk studie där kvinnor fick börja cykla visade att deras omfång runt buken minskade även om siffrorna på vågen var detsamma.
– Det kanske enda positiva med bukfetma är att den är lättare att bli av med, jämfört med om man är tjock någon annanstans, säger Ylva.

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg