Gettyimages

Sant och falskt om förbränning

En seglivad myt är att förbränning bara sker vid träning. Det är fel – den sker i själva verket dygnet runt. Däremot finns det saker du kan göra för att öka den.

Nå din målvikt – med vår metod
Vill du ha högre förbränning ska du satsa på att bygga muskler. Ju mer muskelmassa du har desto högre är din förbränning – dygnet runt.
– Det betyder inte att du måste bli ett muskelberg. Ofta räcker det med att lägga på sig några kilo i muskelmassa för att du ska märka stor skillnad, säger läkaren Yvonne Linné.
En kombination av konditions- och styrketräning är det bästa om du vill komma i form snabbt. Konditionen bränner kalorier och styrketräningen ger dig muskler, som i sin tur ökar din förbränning dygnet runt.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Förbränningen alltid igång

En seglivad myt är att förbränning bara sker vid träning. Fel.

– Basalförbränningen är i gång dygnet runt, även om du bara ligger på sofflocket. Det går nämligen åt en hel del energi för att hålla kroppen igång. De inre organen ska fungera, hjärtat ska slå, hjärnan ska koppla och så vidare.

Basalförbränningen varierar däremot från person till person.

– Hur hög den är styrs delvis av arvsmassan. Två personer med samma längd och vikt kan ändå ha olika förbränning. Det kan skilja 100 kalorier i vila per dag. De är inte mycket, men på ett år kanske det blir ett kilo. Det som påverkar är bland annat hur bra kroppen är på att ta upp mat, lagra och förbränna den.

Vältränade högre förbränning

– Vältränade människor har högre förbränning än andra. De har mer muskler och större lungkapacitet, vilket spelar in eftersom musklerna behöver syre för att fungera. Genom regelbunden träning håller du kroppen igång och skapar optimal förutsättning för fettförbränning. Vissa sjukdomar kan dock tvärtom påverka ämnesomsättningen negativt och sänka basalförbränningen.

Kom igång med din viktresa

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här