Enkel styrketräning du kan göra hemma

Gummiband gör din träning enklare än någonsin.
De är skonsamma, effektiva och lätta att bara slänga ner i väskan.
Kanske kan gummibandsträning vara någonting för dig?

Fler tips på hur du ska nå din målvikt? Bli medlem i Wellobe

Ibland kan steget till att komma igång med träningen kännas onödigt stort. Men försök då att tänka tvärtom istället. Gör det enkelt. Den bästa träningen är ju ändå den som blir av.

Ett perfekt sätt för att komma igång som nybörjare är till exempel gummibandsträning. Det är nämligen både enkelt och effektivt. Gummiband är dessutom ett toppenbra redskap som varken är dyrt eller tar plats. Ska du ut och resa, kan du bara slänga ner det i handbagaget.

JUST NU: 50% rabatt

1. Axelpress

Gör såhär: Stå på bandet med en eller två fötter (en fot blir lättare). Sträck de raka armarna rakt ut åt sidan, inte högre än axelhöjd. Håll emot på tillbakavägen.

Höj och sänk 3 X 15.
Du tränar: Utsidan av axlarna

2. Bicepscurls

Gör såhär: Stå på bandet med en eller två fötter (en fot blir lättare) Håll i bandet med handflatorna uppåt och pressa händerna uppåt. Håll emot på vägen ner. Spänn magen så att du inte börjar luta dig bakåt när du drar upp bandet.

Gör 3 X 15.
Du Tränar: Biceps (framsidan av överarmen)

3. Rumpbrännare

Rumpbrännare
Gör såhär: Ligg på ena sidan och fäst bandet runt dina fötter. Lyft det övre benen rakt upp, tills det tar emot. Håll emot på vägen ner. Gör 3 X 15 på varje ben.
Du tränar: Utsidan av låret samt rumpan

4. Sittande rodd

Gör såhär: Sitt på rumpan med rak rygg och lätt böjda ben. Fäst bandet under fötterna. Håll i bandet och dra det rakt bakåt i navelhöjd och pressa ihop skulderbladen i slutläget (håll ner axlarna). Håll emot på tillbakavägen. Gör 3 X 15.
Du tränar: Bröstryggen

5. Knäböj

Gör såhär: Stå på bandet med bägge fötterna. Håll ändarna i axelhöjd (om det går) Knäna ska vara lite bredare än axelbrett. Knän och tår pekar rakt fram. Böj på knäna som att du skulle sätta dig i en stol med tyngdpunkten på hälen. Pressa dig uppåt. Gör 3 X 15.
Du tränar: Ben och rumpa

Få fler träningstips och råd regelbundet

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här