Välj rätt mjöl och socker till GI-baket

Dags för kalas! Men hur fixar man det på GI-vis? Ulrika Davidsson sätter betyg på 19 mjöl- och sockerersättningar för dig som vill baka GI.

MJÖLERSÄTTNINGAR:

Psyllium

(Finax)

Innehåll: Krossade fröskal från den indiska växten Psyllium Plantago.

Kolhydrater: 0 g

Används till: Bakning. Ger den glutenfria degen i princip samma egenskaper som vanlig deg, det vill säga gör den knåd- och kavelbar.

Cirkapris: 30 kr (200 g).

Ulrikas kommentar: Ett mycket bra alternativ! Jag använder det i bröd- och pizzadeg.

Ulrikas betyg: ➕➕➕➕➕

Fiberhusk

(Lindroos Hälsoagentur)

Innehåll: 100 % pulveriserat psylliumfröskal.

Kolhydrater: 0 g

Används till: Bakning. Ger den glutenfria degen i princip samma egenskaper som vanlig deg, det vill säga gör den knåd- och kavelbar.

Cirkapris: 55 kr (300 g)

Ulrikas kommentar: Samma produkt som Psyllium. Ett mycket bra alternativ! Jag använder det i bröd- och pizzadeg.

Ulrikas betyg: ➕➕➕➕➕

Blending Bliss mix, mjuk chokladkaka

(Blendingbliss.com)

Innehåll: Mandelmjöl, sukrin, mörk choklad (kakaomassa, socker, kakaosmör, naturlig vaniljarom, kakao minst 60 %, guarkärnmjöl (E412), bakpulver (E450, E500).

Kolhydrater: Kolhydrater 48,9 varav sockerarter 13,8 g

Används till: Tillsätt ägg och smör och baka chokladkaka.

Cirkapris: 79 kr (335 g).

Ulrikas kommentar: Fina ingredienser som passar när man följer GI-metoden. Innehåller sukrin som inte påverkar blodsockret.

Ulrikas betyg: ➕➕➕➕➕

Mandelmjöl

(Risenta)

Innehåll: Mjöl av malda blancherade mandlar.

Kolhydrater: 5 g

Används till: Söta bakverk och även som ingrediens i exempelvis matbröd.

Cirkapris: 35-40 kr (300 g).

Ulrikas kommentar:  Bästa tänkbara glutenfria produkt! Innehåller väldigt lite kolhydrater och nyttiga fetter. Ett plus är att du kan använda mandelmjöl till så mycket, till exempel kakor, pizza, bröd, muffins och pajer.

Ulrikas betyg: ➕➕➕➕➕

Kokosmjöl

(Kung Markatta)

Innehåll: Kokosmjöl från malet och pressat fruktkött från färsk kokos, kravmärkt.

Kolhydrater: 17,8 g varav sockerarter 17 g

Används till: Kan användas i matlagning för smaksättning och är ett enkelt sätt att få i sig mer fibrer. Kan även upp till en viss mängd ersätta vanligt mjöl vid bakning.

Cirkaris:  40 kr (200 g)

Ulrikas kommentar: En jättebra produkt som innehåller väldigt lite kolhydrater och går att använda till pajer, muffins, mjuka kakor och bröd

Ulrikas betyg: ➕➕➕➕➕

Pofiber

(Semper)

Innehåll: Torkade fibrer av potatis.

Kolhydrater: 12 g

Används till: Bakning och matlagning

Cirkapris:  22 kr (125 g)

Ulrikas kommentar: Denna produkt använder jag till ljust bröd med mycket lyckat resultat. Brödet blir fluffigt och saftigt av Pofiber

Ulrikas betyg: ➕➕➕➕➕

Hasselnötsmjöl

(Lowcarbshop.se)

Innehåll: Mjöl gjort på rostade hasselnötter.

Kolhydrater: 9,3 g

Används till: Bakning och matlagning.

Cirkapris: 79-89 kr (500 g)

Ulrikas kommentar: Bra att använda när man gör småkakor och mjuka kakor. Jag använder också detta mjöl till söta pajer och planering.

Ulrikas betyg: ➕➕➕➕➕

Fiberfin

(Funksjonell mat)

Cirkapris: 23,90 kr (900 g)

Kolhydrater: 31 g

Används till: Bakning och matlagning. Byt ut 10–20 procent av mjölet mot FiberFin.

Cirkapris: 149 kr (400 g)

Ulrikas kommentar: Används till bakning av ljust bröd och gör brödet saftigt.

Ulrikas betyg: ➕➕➕➕➕

Brödmix, glutenfri & ekologisk

(Ewalie)

Innehåll: rårismjöl, bovetemjöl, hasselnötter, mandel, pumpakärnor, aprikosbitar, linfrön, solroskärnor, jäsningsmedel (E500), guarkärnmjöl (stabiliseringsmedel), salt.

Kolhydrater: 50,2 g (varav 4 g sockerarter)

Används till: Brödbakning.

Cirkapris: 52,90 kr (648 g)

Ulrikas kommentar: Ett bra alternativ med fina ingredienser. Lite synd att det finns rismjöl som första ingrediens.

Ulrikas betyg:  ➕➕➕➕

Ekologiskt kikärtsmjöl

(Eco and stuff)

Innehåll: Kikärtor, ekologiskt certifierad råvara.

Kolhydrater: 44,5 g

Används till: Bakning och matlagning.

Cirkapris: 32 kr (400 g)

Ulrikas kommentar: Passar till pajskal och är god att göra pizzadeg av. Innehåller mer kolhydrater än kokosmjöl och nötmjöl.

Ulrikas betyg:  ➕➕➕➕

Mix (glutenfri) 

(Semper)

Innehåll: Vetestärkelse, skummjölkspulver, socker, förtjockningsmedel (E412, E464), bakpulver (E575, E500), mineralämne (järn), vitaminer (tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra).

Kolhydrater: 80 g (varav 8 g sockerarter)

Används till: Bakning av matbröd, bullar och skorpor.

Cirkapris: 16,50 kr (500 g)

Ulrikas kommentar:  Huvudingrediensen vetestärkelse har högt GI och det finns onödigt socker i mixen.

Ulrikas betyg:

Glutenfri mjölmix

(Finax)
Innehåll: Vetestärkelse (max. 2 mg gluten/100 g), skummjölkspulver, oligofruktos, förtjockningsmedel: guar- kärnmjöl, vitaminer och järn.

Kolhydrater: 83 g (varav 5 g sockerarter)

Används till: Bakning, redning etc (ersätter vanligt vetemjöl).

Cirkapris: 25 kr (900 g)

Ulrikas kommentar: Inte så bra alternativ om du vill leva GI-riktigt. Denna brödmix innehåller vetestärkelser samt en del förtjockningsmedel.

Ulrikas betyg:  ➕

Mjölmix (mjölkfri med majs)

(Finax)

Innehåll: Majsstärkelse, teffmjöl, krossat psylliumfröskal, oligofruktos, förtjockningsmedel: guarkärnmjöl.

Kolhydrater: 79 g (varav 1 g sockerarter)

Används till: Baka matbröd, mjuka kakor och småkakor.

Cirkapris: 27,90 kr (900 g)

Ulrikas kommentar: Majsmjöl har ett högt GI-värde så jag kan inte rekommendera denna produkt. Dock bra att den innehåller psylliumfröskal.

Ulrikas betyg:

Glutenfri muffinmix

(Provena/Carlshamn bageri)

Innehåll: Socker, havremjöl, potatisstärkelse, choklad 10%, rismjöl, kakaopulver, emulgeringsmedel (E475, E471, E433), jäsningsmedel (E450, E500), förtjockningsmedel (E415), aromämne.

Kolhydrater: 79 g (varav 44 g sockerarter)

Används till: Blanda i ägg och margarin och baka muffins.

Cirkapris: 15,90 kr (300 g)Ulrikas kommentar: Socker, potatisstärkelse, choklad, rismjöl och tillsatser talar sitt eget språk…! Ingen produkt om du vill vara hälsosam.

Ulrikas betyg:  ➖

Finmix (glutenfri)

(Semper)

Innehåll: Majsstärkelse, rismjöl, potatismjöl, modifierad potatisstärkelse, socker, förtjockningsmedel (E412, E464, E401, E440), bakpulver (E575, E500), mineralämne (järn), vitaminer (tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra).

Kolhydrater: 83 g (varav 4 g sockerarter)

Används till: Bakning av matbröd, bullar och skorpor.

Cirkapris: 19 kr (500 g)

Ulrikas kommentar: Bara dåliga ingredienser!

Ulrikas betyg:  ➖

SOCKERERSÄTTNINGAR:

Sukrin

(Funksjonell mat)

Innehåll:  En sockeralkohol som kallas Erythritol.

Kolhydrater: 100  g,  varav socker: 0 g, varav socker- alkoholer: 100 g

Används till: Används som socker i kaffe, te, bakverk, sylt och som sötning. Kan värmas. Bör max utgöra en femtedel av de totala ingredienserna.

Cirkapris:  89 kr (500 g)

Ulrikas kommentar: En bra ersättning till vanligt socker.

Ulrikas betyg: ➕➕➕➕➕

Stevia Vital Table +

(Stevia Vital)

Innehåll: Stevia (Rebaudiosid A), Erytritol (E968)

Kolhydrater:  Cirka 100 g men räknas som 0 %

Används till:  Extraktet är cirka 250 gånger sötare än socker och används som sötningsmedel vid bakning och matlagning.

Cirkapris: 199 kr (334 g)

Ulrikas kommentar: Väldigt sött så var försiktig. Har en liten bismak men går att använda i liten mängd med gott resultat.

Ulrikas betyg: ➕➕➕➕

Kokossocker

(Renée Voltaire)

Innehåll: Kristalliserad kokosblomsnektar från cocos nucifera-palmen

Kolhydrater: 100 g.

Används till: Bakning, bland annat.

Cirkapris: 69 kr (200 g)

Ulrikas kommentar: Det är en produkt du man använda i små mängder men inte för mycket och för ofta för det är trots allt socker som påverkar blodsockret.

Ulrikas betyg: ➕➕➕

Agavesirap, ekologisk

(YAKS/plushalsa.se)

Innehåll: Utvinns ur den kaktusliknande växten Agave.

Kolhydrater: 75 g

Används till: Agavesirap är ungefär 25 procent sötare än socker och kan ersätta socker i bakning och som sötningsmedel. Om du ska använda agavesirap istället räcker det med en tredjedel.

Cirkapris: 46 kr (250 ml)

Ulrikas kommentar: Inte för mycket och inte för ofta!

Ulrikas betyg: ➕➕➕

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här