Vilken är den bästa maten på julbordet? Vi på Wellobe tipsar.

Här är bästa maten på julbordet

”Skippa prinskorv! Minska på julgodiset! Låt bli julmusten!”
Varningarna för vad vi borde undvika på julbordet haglar.
Här tipsar vi istället om julmaten som är bra.

Få fler tips på hur du ska äta i jul – som medlem

Rökt, gravad och varmrökt lax, sill, fårfiol, julskinka, lutfisk, grönkål (o-stuvad), brysselkål, knäckebröd, potatis, nötter och mandel. Visst låter det gott? Det finns en hel del bra grejer på julbordet och en del kan bli ännu bättre om du bara lagar dem själv. Här är våra bästa tips från Wellobe*.

JUST NU: 50% rabatt

Fantastiska i färsk form

Den stora bristen på julbordet är helt klart rena, fräscha grönsaker. För de få grönsaker som finns är oftast dränkta i grädde, smör, dressing och sås. Av gammal tradition och ofta helt i onödan.
– De juliga grönsakerna är rödbetor, kålrötter, grönkål, rödkål och brysselkål. Utgår vi från dem i färsk form är de fantastiska, men bakas de i till exempel en sallad, gratäng eller gräddstuvning tappar de däremot en hel del av sin charm, säger Josefine Jonasson, Leg. Dietist på Wellobe.

10 tips på ”bättre” julmat

  1. Massera grönkålen, gärna tillsammans med broccoli, baka en kort stund i ugnen/förväll, lägg upp på fat och strö över rostade solrosfrön eller hacka några av julens nötter och strö över. Toppa gärna med granatäpple eller apelsin också om du gillar det.
  2. Koka brysselkålen som den är, då är den som bäst. Du kan även dela den mitt itu och ugnsbaka lite om du föredrar det.
  3. Gör en stor sallad av exempelvis fint strimlad rödkål, masserad grönkål, och strimlad fänkål. Även här passar broccoli om man vill ha det. Tillsätt granatäpplekärnor och några hackade eller flagade mandlar. Gör en dressing av olivolja, dijonsenap, citron och salt. Häll över dressingen och blanda. Salladen klarar sig i kylen hela julhelgen – om den inte går åt direkt alltså.
  4. Den klassiska finska kålrotslådan innehåller både grädde, smör och sirap och att uppmana till att laga den på mjölk och lite mindre smör och sirap anses kanske som en skymf men prova och kalla den något annat om det känns mer korrekt. Kålroten i sig passar nämligen alldeles utmärkt på julbordet.
  5. Riven färsk rödbeta med ingefära eller pepparrot och lite salt är otroligt gott och fräscht och mindre kladdigt än vanlig rödbetssallad.
  6. Ät långsamt och lägg ner besticken mellan tuggorna.
  7. Tänk tallriksmodellen till lunch och middag.
  8. Välj lightvarianten av julmust, du sparar cirka 120 kcal/33 cl- flaska.
  9. Välj nötterna från julgodisbordet. Visst, de innehåller en hel del fett och även om det är bra fett ger de energi. Men väljer du att knäcka själv tar det lite tid i anspråk och du hinner inte äta lika många som om du tagit färdigskalade. Dessutom är nötter långt mer hälsosamma än godis och choklad, oavsett energiinnehåll.
  10. Låt citrusfrukter som är som allra bäst denna tiden på året också ta plats på gottebordet.

Nå din målvikt – med vår metod

Handlar mer om mängden än vad du äter

Den största orsaken till att man går upp i vikt under julen är både att man äter mycket och sitter still. Men just de två sakerna kan man göra någonting åt, så länge man bara planerar.
– Mitt tips är därför att dra med dig släkten ut på långpromenader mellan julklappar, mat och Kalle Anka. Det brukar vara skönt för alla och kan anpassas efter både gammal och ung. Och sist men inte minst: Kom ihåg att dåligt samvete smakar lika illa som de där otäcka hasselnötterna man får ibland när man knäcker nötter. Det hör inte hemma någonstans, så bestämmer du dig för att unna dig lite mer i jul ska du åtminstone njuta också.

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Så firar du jul – utan att gå upp i vikt

Så många kalorier finns på julbordet

Så många kalorier finns i ditt julfika

8 bra alternativ till julgodis

Vad kan jag dricka istället för glögg?

Här är julbordets värsta kaloribovar

Här är julmaten som kan hjälpa dig ner i vikt

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här