Getty Images.

Vi utvecklar våra menyer

Vi arbetar just nu med att utveckla våra menyer. Under tiden kan du läsa våra tips om hur du kan planera dina måltider. Kom ihåg att i appen ser du som vanligt våra menyförslag i loggboken.

Planering – därför är det viktigt

Att planera kan låta tråkigt och till och med oflexibelt, men faktum är att det är precis tvärtom. Det menar Josefine Jonasson, leg. dietist på Wellobe.

– När man är som hungrigast fungerar nämligen inte alltid tankeverksamheten som man vill. Det blir enklast att ta någonting i farten, som går snabbt att både köpa och äta. Planerar du däremot dina måltider kan du både få till god och nyttig mat, samtidigt som du får mer utrymme för det lilla extra ibland. Så gör det enkelt för dig själv genom att ligga steget före, säger Josefine.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Vad passar dig bäst?

Att ta "det som finns hemma" är sällan någon bra plan, om man inte har sett till att verkligen ha bra mat i skåpen. Vi föreslår därför att du ska ägna en stund på helgen åt att planera och köpa hem den mat som du vill ska finnas där under veckan. Genom att fylla frysen med grönsaker, fisk och kyckling, skafferiet med konserverade bönor, linser och tonfisk, och kylen med ägg, färsk kyckling, grönsaker och frukt så kommer du rätt långt. Då minimerar du risken för att stå utan mat och tappa kontrollen – och kanske göra ett sämre val bara för att det är snabbaste alternativet.

En annan fördel med att planera är att du ser i förväg hur mycket utrymme du har för att unna dig något extra.

Receptförslag

Nedan har vi samlat receptförslag för frukost, mellanmål, lunch och middag. Använd recepten för att enkelt komponera ihop dina egna veckomenyer – mixa och matcha som du själv vill. Vid allergi och specialkost går det bra att byta ut och ersätta livsmedel du inte kan eller vill äta.

Det går även bra att komponera ihop en helt egen meny med hjälp av våra andra kaloriberäknade recept – eller varför inte dina egna recept.

FRUKOST
10 utvalda frukostrecept

LUNCH OCH MIDDAG
22 lunch- och middagsrecept

MELLANMÅL
10 mellanmålstips

Om du har en högre rekommenderad kalorinivå går det bra att äta flera mellanmål under dagen eller komplettera dina måltider med:
Grönsaker, frukt, bär, keso, ägg, naturell lättyoghurt, husman- eller havreknäcke, kalkon- eller kycklingpålägg m.m.

Du vet väl att...

Du fortfarande kan få menyförslag i appen? Gå till loggboken och klicka på den måltid du är intresserad av för att ta del av ett menyförslag för dagen.

Ta chansen att påverka

Du som medlem har chansen att tycka till om hur våra nya menyer ska fungera. Din feedback är jätteviktig för oss och hjälper oss framåt i vårt utvecklingsarbete, så vi är tacksamma för all feedback vi kan få.

Höra av dig med dina tips, tankar och idéer genom att skicka ett mejl till info@wellobe.se, skriv ”Wellobe’s menyer” i ämnesraden.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här