Colourbox

Supermaten som kan motverka övervikt

Visste du att det finns mat som kan hålla dig mätt i ett halvt dygn? Ett exempel är bönor.
– Att kunna reglera aptiten så långt efter intag kan ha stor betydelse för energiintaget och därmed förhindra uppkomst av övervikt och fetma, säger Anne Nilsson, forskare i tillämpad näringslära vid Lunds Tekniska Högskola och verksam inom Antidiabetic Food Centre vid Lunds universitet, till webbsajten Forskning.nu.

En studie från Lunds universitet undersökte förra året hälsoeffekten av olika sorters bönor i 11-14 timmar efter intagen måltid. Den visade att bönor kunde påverka blodsockerkurvan positivt i upp till ett halvt dygn. Allra bäst effekt hade kikärtor och bruna bönor.

Bönor "extra hälsosamma"

Andra studier har tidigare redan indikerat att bönor kan sänka risken för övervikt och fetma, men utan att man riktigt har kunnat förklara varför. Men enligt den här studien är troligtvis en viktig anledning bönornas specifika sammansättning av kostfiber:
– De har både lågt glykemiskt index och är rikt på kostfiber, vilket gör de extra hälsosamma, säger Anne Nilsson.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Signaler mellan tarm och hjärna

Vanligtvis bryts allt det vi äter ner av kroppens enzymer i tunntarmen. Men förenklat förklarat bryts bönornas kostfiber däremot ner först i tjocktarmen flera timmar efter intag. Därifrån skickas sedan signaler via nerver och hormoner till hjärnan om till exempel sötsug, hunger- och mättnadskänslor. Allt oftare används därmed begreppet "gut brain axis" för att beskriva hur bakterierna i tjocktarmen direktkommunicerar med hjärnan.

Så genomfördes studien

I studien ingick 16 unga människor som vid sex tillfällen kl 21 på kvällen fick äta antingen kikärtor, bruna, röda, svarta eller vita bönor plus ett vanligt vitt bröd som referensprodukt. Nästa morgon togs sedan blodprov på fastande mage, varpå var och en fick en standardiserad måltid med ytterligare ett efterföljande blodprov efter tre timmar.
Forskarna inom Antidiabetic Food Centre har som målsättning att ta fram ny kunskap kring preventiva antiinflammatoriska livsmedelskoncept som kan underlätta viktreglering, förbättra kognitiv prestation och minska risken för hjärtkärlsjukdom och typ 2 diabetes.
Studien publicerades i PLOS ONE och presenterades vid ett publikt seminarium i Lund eftermiddagen den 3 juni.
Källa: Forskning.nu

Vill du ha mer tips hur du ska äta? Kolla här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här