Colourbox

Finta julens frestelser

Mat i överflöd. Sötsaker vart man än vänder sig … Julen är en utmaning! Wellobes dietist ger dig sina bästa tips på hur man överlever helgens matorgie.

Julveckan är kanske årets svåraste för alla som räknar kalorier. Inte nog med att du måste ta dig igenom ett dignande julbord och frestelsen av tusen Aladdin-askar, högar av lussebullar, stressen med julklappar, dekorationer och annat fix kan få dig att slänga de regelbundna måltiderna i soptunnan.
– Det här är en tid då du behöver planera dagens måltider bättre än någonsin. Sätt av tid för att äta helt enkelt. Drar det ut på tiden kan du alltid ha med en frukt eller till och med en proteinbar. Pepparkakor och julgodis är aldrig ens ett “bättre än ingenting”-alternativ, säger Wellobes dietist Josefine Jonasson.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Julafton – ingen “fridag”

När alla förberedelser är klara och du äntligen får njuta av julledigheten är Josefins Jonassons bästa tips att välja dina tillfällen och inte bara äta för att maten finns där.

– Ät inte i förbifarten utan sätt dig i lugn och ro och njut om du ska äta av till exempel julgodiset, säger hon.

– Och visst kan du äta mer på julafton om du vill, men det är inte så att kalorierna inte räknas bara för att det är julafton. Jultomten delar tyvärr inte ut några “fridagar” i julklapp. Pedagogiskt kan det finnas en vinst i att äta mer på julafton, för att sedan gå tillbaka till bra vanor de andra dagarna, men i praktiken spelar det ingen roll hur du sprider ut dina extrakalorier över julhelgen. Äter du 7000 kalorier utöver ditt behov går du upp ett kilo i vikt, vare sig det är på en dag eller utspritt på flera.

Är julhelgen en utmaning vad gäller maten så bjussar den i alla fall på en stor fördel: Tid att röra på sig.

– Långpromenader i friska luften är en perfekt aktivitet som hela familjen kan vara med på. Låt inte julen bara handla om att äta, säger Josefine Jonasson.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här