Hälsoknep kan hålla dig friskare

Feber, förkylningar och influensor kan vara svåra att mota i grind. Här kommer några tips på hur du kan stärka immunförsvaret.

Foto: Colourbox

1. Lev aktivt: Övervikt är jobbigt för kroppens alla organ och leder  liksom för immunförsvaret. Det ökar risken för bland annat diabetes typ 2, vissa cancersorter och hjärtbesvär. Genom att vara fysiskt aktiv, äta bättre och tappa några kilon ökar du dina chanser markant till ett friskare och mer hälsosamt liv.

2. Dra ner på fettet: En överkonsumption av fett (det dåliga fettet) gör att dina immunförsvarsceller blir slöa och ineffektiva. Var snäll mot kroppen och ät bättre fetter, som exempelvis finns i feta fiskar, avokado och olivolja.

3. Minska alkoholintaget: För mycket alkohol försämrar immunförsvaret. Både om du dricker för mycket vid enstaka tillfällen eller om du dricker regelbundet. Enligt forskare på University of Massachusetts Medical School i Worcester, försvagas immunförsvaret, sårläkningen blir sämre och risken för problem med hjärtat och levern ökar. Även de vita blodkropparna, som försvarar oss vid infektioner, tar skada. Så drick med måtta.

4. Få dina sju timmar sömn: För lite sömn gör din kropp trött, liksom dina vita blodkroppar, som ska försvara dig mot bakterier och virus. För lite sömn triggar också vårt kortisol (stresshormonerna). Sömnexperter rekommenderar mellan sju och nio timmars sömn per natt. Om du sover dåligt en natt, ta en powernap på eftermiddagen.

5. Var social: Det mesta blir roligare tillsammans. I studier, från Carnegie Mellon University in Pittsburgh, har man sett, på både collegestudenter och äldre personer, att de blir både, piggare, gladare och friskare om de har ett stort socialt liv. Lyft luren nu och boka ett möte med en god vän.

6. Prata om känslor: Psykologiprofessor James Pennebaker, vid University of Texas i Austin, säger om man håller inne på tankar och känslor, kan det påverka vårt immunförsvar på ett negativt sätt, liksom vårt hormon - och hjärt-kärlsystem. Du hjälper dig själv genom att prata med en vän eller genom att skriva ner dina känslor och tankar. Bara få dem ur ditt system. Ha alltid papper och penna i handväskan.

7. Njut av tystnaden: Ny forskning från Japan visar att kroniskt höga ljud kan ha en negativ effekt på immunförsvaret. Försök därför att dra ner på ljudnivån i ditt liv, använd öronproppar ibland (även dagtid) och ta en lugn skogspromenad så ofta du kan.
Källa: Ivillage.com

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här