Wellobe

Kan jag ha ätdagar på helgen?

En gång i veckan kan du som är medlem i Wellobe chatta med vår expert dietist Josefine Jonasson. Här är ett litet smakprov på några vanliga frågor och svar.

Få fler tips och råd på hur du ska gå ner i vikt – som medlem

Josefine Jonasson säger: Hej hej - nu är jag på plats!

Karin säger: Hej! Jag undrar vad du tycker om att äta nyttig mat under veckorna och sen äta vad man vill på helgen? (Utan att vräka i sig massor) Kan man gå ner iallafall om man i övrigt motionerar regelbundet? Är det bättre att begränsa helgen till en dag eller inte alls? Tacksam för svar!

Josefine Jonasson säger: Hej Karin! Jag tycker att Din strategi låter väldigt bra men precis som Du säger så är det förstås viktigt att inte vräka i sig och att begränsa helgen till EN dag. Jämför kalorier med pengar och se det som inkomster och utgifter. Om Du märker att Du inte går ner i vikt genom att göra på det sätter så försök dra ner lite på helgens utsvävningar eller öka motionen. Vågen är Ditt kvitto. Lycka till!!

Bengt säger: Vilken metod rekomenderar du för att gå ner i vikt?

Josefine Jonasson säger: Hej Bengt!Ska man följa ett program tycker jag förstås att Wellobe.se är ett program att rekommendera. Det är egentligen ingen metod, det är bara en hjälp att minska på intagna kalorier och på så sätt gå ner i vikt. Oavsett HUR man gör det är det det som är det viktigaste när man ska gå ner i vikt - att äta mindre än vad man gör av med. Det bästa är kombinationen mindre kalorier och mer motion. Om man inte vill ha hjälp av ett program tycker jag att man ska satsa på att äta regelbundet, äta mer grönsaker och frukt, minska på feta och sockerrika livsmedel OCH att röra på sig. Ingenting är omöjligt! Lycka till!

Marie säger: Hej! Har du något tips på ett bra mellanmål som jag kan äta, är allergisk mot stenfrukter så det är jättesvårt att hitta goda och mogna frukter.....nån typ fruktdrink jag kan blanda?? Äter middag först 20 på kvällen, hur bra är det?

Josefine Jonasson säger: Hej Marie! Visst kan Du blanda någon fruktdrink men jag tror mer på att ÄTA kalorierna snarare än att mixa dem till en dryck. Bär & keso är ett utmärkt mellanmål, kombinera gärna med banan eller de frukter Du kan äta. Grov macka med magert pålägg kan vara ett alternativ, eller fil/yoghurt med lite flingor eller krossat knäckebröd. Prova Dig fram, det är bara fantasin som sätter gränserna! Att äta middag vid 20 på kvällen är ok om Du har ätit ordentligt under dagen så att Du inte är vrålhungrig och äter den största delen av dygnets kalorier vid den tiden. Det viktigaste är att Du hittar rutiner som passar in i Din vardag.

Lejan säger: Hej Josefine! Jag undrar hur många kalorier man behöver om dagen och är det nyttigt att begränsa sig till så lite kalorier som möjligt när man vill gå ned i vikt?

Josefine Jonasson säger: Hej Lejan! Hur mycket kalorier Du behöver är individuellt beroende på kön, vikt, längd, ålder och målsättning. En frisk kvinna kan behöva 1800-2000 kcal om dagen för att hålla vikten och motsvarande siffra för friska män är ca 2200-2400, men det varierar alltså. Om man begränsar kaloriintaget väldigt mycket är risken stor att man går miste viktig näring och det är förstås inte alls speciellt nyttigt. I Wellobe har vi satt en nedre gräns på 1300 kcal om dagen just av den anledningen. Det är viktigt att inte späka sig men det är oxå viktigt att vara medveten om att man måste göra förändringar för att det ska ge resultat. Mycket mat behöver inte betyda mycket kalorier och tvärtom - det gäller att lära sig vilken mat som är bra och näringsriktig.

Hej säger: Hej! Jag är en tjej som har stress/utmattningssyndrom i bakgrunden. Det gör att jag blir väldigt trött på dagen, speciellt på eftermiddagen. För att piggna till och orka med allt som ska göras, fuskar jag ibland och äter godis, för jag vet att det piggar upp mig så att jag orkar mer. Det är ju ingen bra metod, så klart. Så jag undrar om jag kan få råd om vad jag ska äta/göra istället för att ändå få upp orken mer.

Josefine Jonasson säger: Hej. Nu vet jag inte hur Dina dagar ser ut men det allra första Du bör göra är att försöka få in bra matrutiner i Din vardag. För de allra flesta brukar det betyda frukost, lunch, middag och ett par mellanmål men det är förstås väldigt individuellt. Försök med detta och var noga med att äta en frukt mellan måltiderna för att slippa bli trött och sugen på godis. Prova Dig fram. Sätt inte för höga krav på Dig själv, det är inte meningen att Du ska blir mer stressad av detta. Var rädd om Dig.

Mager säger: Hej! Jag är 20 år en 20 år gammal kille och har varit mager så länge jag kan minnas. Hur mkt jag än äter går jag inte upp i vikt. Vad skulle du rekommendera mej för diet?

Josefine Jonasson säger: Hej. Jag skulle inte rekommendera Dig någon diet alls men jag skulle råda Dig att vara noga med att äta regelbundet och att få i Dig frukost, lunch och middag VARJE dag. Hoppa inte över några måltider. Om Du tycker att det är väldigt besvärande tycker jag att Du ska boka tid hos Din vårdcentral för personligt samtal. Lycka till!

Flicka18 säger: Hej Josefine. Jag är 163 cm lång och väger ungefär 63 kilo, är jag överviktig?

Josefine Jonasson säger: Du är inte det minsta överviktig, Du är alldeles perfekt. Sköt om dig!

Tjej84 säger: Hej! Jag har sedan i höstas gått ner över 20 kg och har ca 12 kg kvar till "normalvikt". Tyckte att jag skötte mig rätt så bra under förra veckan (motionerade visserligen inte förrän på slutet av veckan och fick en slags "matattack") Vågen visade -0,3 i måndags, och jag undrar nu om jag sköter mig riktigt bra i veckan med maten & motionscykling varje dag minst 30 min, borde jag då inte få ett positivare resultat på måndag? Motivationen börjar tryta!

Josefine Jonasson säger: Du är ju jätteduktig!! Grattis till Din framgång! Du har gått ner mycket och även om Du har några kilon kvar kan det vara så att Du hamnar på en platå under viktminskningen. Det är inte rättvist - man gör allt rätt men ändå står vikten stilla - men det är inte ovanligt. Det viktigaste är då att inte ge upp utan att verkligen forstätta kämpa, då kommer det att släppa. Ha tålamod! Det kan absolut vara så att resultatet är ännu bättre på måndag men om det inte är det så misströsta inte, Du HAR gjort rätt, kroppen vill bara inte erkänna det för Dig riktigt ännu. Jag håller tummarna för dig!!

Moderator säger: Ok, nu tar vi sista frågan.

Maria säger: Hejsan! Jag tränar sent på kvällar emellanåt. Gym, cykel och pilatespass. Vad är bäst att äta efteråt. Mackor och müsli eller ris och en liten köttbit? Och medlet L -Carnitina, hjälper det verkligen för förbränning? Tackar!

Josefine Jonasson säger: Hej Maria! Vad Du äter efter träningen beror mycket på vad Du ätit tidigare under dagen. Om Du inte ätit middag är det det Du behöver. Nej, jag kan inte tänka mig att L-Carnitina höjer förbränningen. Bra jobbat med träningen förresten!

Få fler tips och råd – som medlem

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här