Getty images

”Kan jag äta lite mer på helgerna?”

”Äta mer på helgerna? Bäst metod för att gå ner i vikt? Tips på mellanmål?”
Som medlem i Wellobe kan du regelbundet ställa frågor till vår dietist, Josefine Jonasson.
Här är ett smakprov på några vanliga frågor och svar.

Få fler tips som medlem i Wellobe

Josefine Jonasson säger: Hej hej, nu är jag på plats!

Carina säger: Hej! Jag undrar vad du tycker om att äta nyttig mat under veckorna och sen äta vad man vill på helgen? Kan man gå ner i vikt i alla fall om man i övrigt motionerar regelbundet? Tacksam för svar!

Josefine Jonasson säger: Hej Carina! Jag tycker att din strategi låter bra. Sen är det förstås viktigt att inte vräka i sig och att begränsa helgen till en dag. Jämför kalorier med pengar och se det som inkomster och utgifter. Om du märker att du inte går ner i vikt genom att göra på det sättet, så försök dra ner lite på helgens utsvävningar eller öka motionen. Vågen är ditt kvitto. Lycka till!!

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Bo säger: Vilken metod rekommenderar du för att gå ner i vikt?

Josefine Jonasson säger: Hej Bo! Så klart rekommenderar jag förstås Wellobe. Vår metod går ut på att minska antalet kalorier. Oavsett HUR du gör det är det det som är det viktiga om du vill gå ner i vikt, alltså att äta mindre än du gör av med.
Det bästa är förstås en kombination med mindre kalorier och mer motion. Vill du inte följa något särskilt program tycker jag att du ska satsa på att äta mer regelbundet, mer grönsaker och frukt, och minska på feta och sockerrika livsmedel. Och glöm inte att röra dig. Lycka till!

Maria säger: Hej! Har du något tips på ett bra mellanmål som jag kan äta? Jag är allergisk mot stenfrukter så har svårt att hitta bra alternativ ... Finns det någon typ av fruktdrink jag kan blanda? Undrar också om middag kl 20 på kvällen är försent?

Josefine Jonasson säger: Hej Maria! Bär, banan, keso eller lite fil eller yoghurt med flingor eller krossat knäckebröd är tips på bra mellanmål för dig.

Visst kan du blanda en fruktdrink, men jag tror mer på att ÄTA dina kalorier snarare än att mixa dem eftersom det mättar mer rent psykologiskt.

Att äta middag vid 20 på kvällen är ok om du har ätit ordentligt under dagen så att du inte blir vrålhungrig och äter den största delen av dygnets kalorier då. Det viktigaste är att du hittar en rutin som passar in i DIN vardag.

Jenny säger: Hej Josefine! Jag undrar hur många kalorier jag behöver om dagen? Och är det bra att begränsa sig till så få som möjligt om jag vill gå ned i vikt?

Josefine Jonasson säger: Hej Jenny! Jättebra fråga.
Hur mycket kalorier du behöver är individuellt och styrs av faktorer som kön, vikt, längd, ålder och viktmål. Generellt kan man säga att en frisk kvinna behöver 1 800-2 000 kcal om dagen för att hålla vikten. Motsvarande siffra för friska män är 2 200-2 400, men det varierar alltså.

Begränsar du kaloriintaget för mycket är risken att du går miste om viktig näring och det är förstås inte alls så bra. I Wellobe har vi därför satt en nedre minimumgräns på 1 300 kcal om dagen.

Det är också viktigt att vara medveten om att du måste vara beredd att göra förändringar i ditt liv för att då resultat. För mycket mat behöver inte betyda mycket kalorier och tvärtom, det handlar snarare om att att lära dig vilken mat som är bra och näringsriktig.

Få fler tips som medlem i Wellobe

Lillan säger: Hej! Jag är en tjej med utmattningssyndrom bakom mig. Det gör mig väldigt trött på dagarna och för att orka framåt eftermiddagarna tar jag ofta till godis. Det är såklart ingen bra metod, så undrar om du har något bättre tips på hur jag ska pigga upp mig själv.

Josefine Jonasson säger: Hej Lillan! Det första du bör göra är att försöka få in lite bättre måltidsrutiner i din vardag, med frukost, lunch, middag och ett par mellanmål. Det kommer att hjälpa dig jämna ut din blodsockerkurva. Prova dig fram och ställ inte för höga krav på dig själv, för det är inte meningen att du ska blir mer stressad av detta. Ok? Var rädd om dig!

Mager säger: Hej! Jag är 20 år gammal kille och har varit mager så länge jag kan minnas. Hur mkt jag än äter går jag inte upp i vikt. Vad skulle du rekommendera mig för diet?

Josefine Jonasson säger: Hej! Jag skulle inte rekommendera dig någon diet alls! Däremot skulle råda dig att vara noga med att äta regelbundet så att du får i dig en ordentligtg frukost, lunch och middag VARJE dag. Hoppa inte över några måltider. Är det svårt tycker jag att du ska boka tid på dinn vårdcentral för ett personligt samtal. Lycka till!

Få fler tips regelbundet som medlem

Lisa säger: Hej! Jag har gått ner över 20 kg och har 12 kg kvar till "normalvikt". Tyckte att jag har skött mig rätt bra hittills, men nu börjar det kännas lite trögare. Även om jag både sköter maten och tränar regelbundet. Vad ska jag göra, motivationen börjar tryta!

Josefine Jonasson säger: Hej Lisa! Grattis till Din framgång! Även om du har några kilon kvar kan det vara så att du har hamnat på en klassisk ”viktplatå”. Det är inte rättvist, men vanligt. Det viktigaste nu är att inte ge upp utan att verkligen forstätta kämpa, för det kommer att släppa. Tänk på att du ju har gjort helt rätt hittills. Jag håller tummarna för dig!!

Maria säger: Hejsan! Jag tränar sent på kvällar emellanåt. Gym, cykel och pilatespass. Vad är då bäst att äta efteråt, så dags?

Josefine Jonasson säger: Hej Maria! Vad du äter efter träningen beror på vad du har ätit tidigare under dagen. Om du inte har ätit middag är det middag du behöver. Man kan också dela upp middagen och äta lite innan och lite efter träningen.

Få mer hjälp som medlem

Allt det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här