Getty Images

”Kan jag äta vad jag vill på helgerna?”

Kan jag äta lite mer på helgerna? Vad ska jag äta efter min träning? Och vilken är egentligen den bästa metoden för att gå ner i vikt? Som medlem i Wellobe kan du varje vecka ställa frågor om kost och viktnedgång till Josefine Jonasson, legitimerad dietist. Här är några vanliga frågor och svar.

Ställ DINA frågor till dietisten – som medlem

Carina: Hej! Jag undrar vad du tycker om att äta nyttig mat under veckorna och sen lite mer vad man vill på helgerna? Kan man gå ner i vikt i alla fall om man i övrigt motionerar regelbundet? Tacksam för svar!

Josefine: Hej Carina! Jag tycker att din strategi låter bra. Sen är det förstås viktigt att inte vräka i sig och att begränsa helgen till en dag. Jämför kalorier med pengar och se det som inkomster och utgifter. Om du märker att du inte går ner i vikt genom att göra på det sättet, så försök dra ner lite på helgens utsvävningar eller öka motionen. Vågen är ditt kvitto. Lycka till!!

JUST NU: 50% rabatt

Bo: Vilken metod rekommenderar du för att gå ner i vikt?

Josefine: Hej Bo! Så klart rekommenderar jag förstås Wellobe, som egentligen bara går ut på att minska antalet kalorier. Oavsett HUR du gör det så är det det som är det viktiga om du vill gå ner i vikt, alltså att äta mindre än du gör av med.
Det bästa är förstås en kombination med mindre kalorier och mer motion. Vill du inte följa något särskilt program tycker jag att du ska satsa på att äta mer regelbundet, mer grönsaker och frukt, och minska på feta och sockerrika livsmedel. Och glöm inte att röra dig. Lycka till!

Maria: Hej! Har du något tips på bra mellanmål som jag kan äta? Jag är allergisk mot stenfrukter så har svårt att hitta bra alternativ ... Finns det någon typ av fruktdrink jag kan blanda? Undrar också om middag kl 20 på kvällen är försent?

Josefine: Hej Maria! Bär, banan, keso eller lite fil eller yoghurt med flingor eller krossat knäckebröd är tips på bra mellanmål för dig. Och visst kan du blanda en fruktdrink, men jag tror mer på att ÄTA dina kalorier snarare än att mixa dem eftersom det mättar mer rent psykologiskt.
Att äta middag vid 20 på kvällen är ok om du har ätit ordentligt under dagen så att du inte blir vrålhungrig och äter den största delen av dygnets kalorier då. Det viktigaste är att du hittar en rutin som passar in i DIN vardag.

Ställ DINA frågor till dietisten – som medlem

Jenny: Hej Josefine! Jag undrar hur många kalorier jag behöver om dagen? Och är det bra att begränsa sig till så få som möjligt om jag vill gå ned i vikt?

Josefine: Hej Jenny! Jättebra fråga.
Hur mycket kalorier du behöver är individuellt och styrs av faktorer som kön, vikt, längd, ålder och viktmål. Generellt kan man säga att en frisk kvinna behöver 1 800-2 000 kcal om dagen för att hålla vikten. Motsvarande siffra för friska män är 2 200-2 400, men det varierar alltså.
Tänk på att om du begränsar kaloriintaget för mycket är risken att du går miste om viktig näring och det är förstås inte alls bra. I Wellobe har vi därför satt en nedre minimumgräns på 1 300 kcal om dagen.
Det är också viktigt att vara medveten om att du måste vara beredd att göra förändringar i ditt liv för att då resultat. För mycket mat behöver inte betyda mycket kalorier och tvärtom, det handlar snarare om att att lära dig vilken mat som är bra och näringsriktig.

Lillan: Hej! Jag är en tjej med utmattningssyndrom bakom mig. Det gör mig väldigt trött på dagarna och för att orka framåt eftermiddagarna tar jag ofta till godis. Det är såklart ingen bra metod, så undrar om du har något bättre tips på hur jag ska pigga upp mig själv.

Josefine: Hej Lillan! Det första du bör göra är att försöka få in lite bättre måltidsrutiner i din vardag, med frukost, lunch, middag och ett par mellanmål. Det kommer att hjälpa dig jämna ut din blodsockerkurva. Prova dig fram och ställ inte för höga krav på dig själv, för det är inte meningen att du ska blir mer stressad av detta. Ok? Var rädd om dig!

Mager: Hej! Jag är 20 år gammal kille och har varit mager så länge jag kan minnas. Hur mkt jag än äter går jag inte upp i vikt. Vad skulle du rekommendera mig för diet?

Josefiner: Hej! Jag skulle inte rekommendera dig någon diet alls! Däremot skulle råda dig att vara noga med att äta regelbundet så att du får i dig en ordentlig frukost, lunch och middag VARJE dag. Hoppa inte över några måltider. Är det svårt tycker jag att du ska boka tid på din vårdcentral för ett personligt samtal. Lycka till!

Få fler tips som medlem i Wellobe – varje vecka

Lisa: Hej! Jag har gått ner över 20 kg och har 12 kg kvar till "normalvikt". Tyckte att jag har skött mig rätt bra hittills, men nu börjar det kännas trögare. Även om jag både sköter maten och tränar regelbundet. Vad ska jag göra? Motivationen börjar tryta!

Josefine: Hej Lisa! Grattis till Din framgång! Även om du har några kilon kvar kan det vara så att du har hamnat på en klassisk ”viktplatå”. Det är inte rättvist, men vanligt. Det viktigaste nu är att inte ge upp utan att verkligen forstätta kämpa, för det kommer att släppa. Tänk på att du ju har gjort helt rätt hittills. Jag håller tummarna för dig!!

Maria: Hejsan! Jag tränar sent på kvällar emellanåt. Gym, cykel och pilatespass. Vad är då bäst att äta efteråt, så dags?

Josefine: Hej Maria! Vad du äter efter träningen beror på vad du har ätit tidigare under dagen. Om du inte har ätit middag är det middag du behöver. Man kan också dela upp middagen och äta lite innan och lite efter träningen.

Allt det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här