Getty Images/Magnus Liam Karlsson

Finns det nyttigt julgodis?

Julmat i all ära men för många är det gottebordet som är den stora utmaningen.
Chokladkartonger, knäck, fudge och allt var där nu finns.
Hur illa är det egentligen och finns det bättre och sämre alternativ?

Få fler tips på hur du kan äta – som medlem

Vad som är bättre och sämre kan diskuteras i oändlighet, det beror på så många olika saker. Vad gillar jag bäst? Har jag något mål jag vill uppnå? Är det kalorierna jag vill hålla nere eller är det sockret?

Om man vill ha i sig lite av värde rent näringsmässigt samtidigt som man njuter av godsakerna är det utan tvekan så att nötterna och frukten är bäst. Även om nötterna innehåller mycket fett och frukten fruktsocker är det inget snack om saken: Förpackningarna gör dem till alldeles utmärkt julgodis.

JUST NU: En månad på köpet

Kan få dig att njuta extra

Nötternas fett är av den omättade och hälsosamma typen och de är även fullproppade med näring och protein. Om du dessutom knäcker dem själv tar det lite tid och du hinner inte äta lika många som om du tagit en näve färdigknäckta nötter direkt ur påsen. Kanske kan knäckandet också bidra till att man hinner känna smaken på varje nöt och därmed njuta lite extra?

Torkade dadlar och fikon är visserligen rätt söta men återigen, du får mer än det söta på köpet.

Nå din målvikt – med vår metod

Nyttigare choklad?

Chokladen då, hur är det med den? Är mörk choklad bättre eller är det en skröna påkommen av önskan att äta choklad med gott samvete?

Det är bara att inse, choklad äter man för att det är gott, inte för att det ska vara nyttigt. Det finns så mycket annat ätbart som kan stå för det nyttiga. Just när det gäller choklad finns det ofta två typer av sug. Minst två, det kan förstås finnas hur många som helst. Ett av dem beskriver många som ett enormt sug efter just choklad/kakao och då fungerar mörk choklad alldeles utmärkt. En eller ett par rutor kan stilla suget både snabbt, effektivt och rätt kalorisnålt. Om suget däremot handlar om att få släppa kontrollen, sjunka ner i soffan och göra sig o-sugen med massa choklad, ja då hjälper inte ens den mörkaste mörka. Återigen, choklad är choklad, den mörkare är lite mindre söt men det är framförallt mängden som gör den till en vinnare.

Njut på riktigt

Värt att komma ihåg är att det ena inte behöver utesluta det andra. Chokladdoppade clementinklyftor på gottebordet ger njutning av både choklad och frukt, en utmärkt kombination gällande smak, näring och kalorier.

Välj dina favoriter med omsorg och ät långsamt.
Och, det viktigaste av allt, skippa det dåliga samvetet – det ger bara en bitter eftersmak.

Njut och gör det på riktigt.

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här