PRIVAT/Amanda Johansson

Målet: Att gå ner 100 kg – på ett år

I våras kunde vi svenskar följa ett antal personer ta sig an sina livs utmaningar i TV-programmet ”Idag om ett år” i SVT. Två av deltagarna var Emelie Fritioff, 28, och Jimmy Löf, 27, som vägde sammanlagt 280 kilo. Målet blev att gå ner 100 kilo – på ett år. Så här gick det.

Emelie och Jimmy var tidigare båda överviktiga. De åt lite för mycket, nästan alltid sent på kvällarna. Och till slut tröttnade de på att inte orka med saker i vardagen, som att leka med dottern Linnéa, 2 år.
– Jag trodde att jag orkade göra saker förut, men nu inser jag hur trött jag var. Jag orkade verkligen ingenting. Jag var trött på ett helt otroligt sätt, säger Emelie.

Minus 100 kilo – på ett år

Emelie och Jimmy bestämde sig för att medverka i TV-programmet ”Idag om ett år” i SVT, med målet att gå ner 100 kilo på 365 dagar. Det blev ett år fyllt av utmaningar, motgångar, tvivel, men också framgångar. För att ha ett projekt tillsammans under ett helt år visade sig vara svårare än de trott.
– Jag förstod att det skulle bli jobbigt. Ett år är lång tid och visst fanns det gånger när jag ville skjuta upp allt. Vi var inte alltid synkade och det var jobbigt, men idag är jag glad att vi gjorde det här tillsammans, säger Emelie.

”Vi har inte uteslutit någonting”

För Jimmy var det jobbigaste att lägga om kosten. Som yrkeschaufför var han van vid att äta både ofta och mycket.
– Jag åt hela tiden och då väldigt stora portioner. För eftersom jag var ensam största delen av dagarna underhöll jag mig själv med mat. Nu äter jag helt annorlunda, samtidigt som vi heller inte har behövt utesluta någonting, säger Jimmy.

JUST NU: En månad på köpet!

Fick professionell hjälp av expert från Wellobe

Efter några månader började Emelie tvivla, då ett år ändå är lång tid. Därför svalde hon sin stolthet och insåg att både hon och Jimmy kanske ändå behövde stöd. De fick då hjälp av Wellobes expert, Leila Söderholm, som har jobbat med träning, kost och hälsa i över 20 år.
– Hon skapade ett supplägg till oss så att vi kunde träna hemma med våra egna kroppsvikter. Det var skönt och bra att få en push av henne när vi tappade motivationen, säger Emelie.

Högtiderna – en utmaning

Jul, påsk, midsommar, födelsedagar och fester. Att gå ner i vikt under årets alla högtider var en riktig utmaning – och det dök upp många frestelser. Men Emelie och Jimmy berättade för alla sin omgivning att de skulle gå ner i vikt, vilket var positivt.
– Vi fick mycket stöd från vänner och familj. Det var skönt och när vi var bortbjudna på middagar anpassade de maten efter oss, vilket var jättetacksamt. Sedan var det gånger någon kunde säga ”men en bulle kan du ju äta”, som inte riktigt förstått, säger Jimmy.

”Vi gjorde det tillsammans”

Att gå ner så mycket som 100 kilo tillsammans var ett stort beslut och idag är Emelie och Jimmy både glada och tacksamma över att ha haft varandra.
– Det har varit skönt att kämpa för samma stora förändring. Det hade varit svårare om det bara hade varit en av oss som skulle gå ner i vikt, säger Emelie.

När paret återvände till TV-studion 12 månader senare hade de dessvärre inte riktigt nått sitt mål. Däremot visade vågen en viktminskning på hela 85,7 kilo.
– Jag insåg redan några månader tidigare att vi inte skulle hinna, men på ett sätt har vi vunnit ändå. Vi mår ju så mycket bättre, är piggare och gör mer saker tillsammans nu, säger Emelie. Och Jimmy instämmer:
– Ja, det var aldrig någon besvikelse.
Med sin nyvunna hälsa är Emelie nu sugen på nya utmaningar, som Tjejvasan. Men först vill hon fortsätta gå ner i vikt.
– Jag har lyckats hålla samma vikt väldigt länge nu, men jag vill fortfarande nå min målvikt som är 70 kilo, säger Emelie.

Foto: Amanda Johansson

Emelies och Jimmys 3 bästa kom-igång-tips

1. Var medveten om varför du vill gå ner i vikt. Det gör det mer tydligt och motiverande.

2. Hitta en träningsform som passar dig, som du tycker är kul.

3. Skapa en livsstilsförändring som kommer ge resultat och som är möjlig att genomföra.

Emelies och Jimmys 3 bästa motivationstips

1. Det är viktigt att ha både delmål och slutmål.

2. Ta bilder för att se förändringen. Framförallt till stunder då det känns som att ingenting har hänt.

3. Anteckna dina träningsresultat vad gäller t ex vikter på gymmet eller sträckor och tider du springer, så att du kan se dina förbättringar.

Så äter Emelie och Jimmy en vanlig dag idag

Frukost: Turkisk yoghurt med bär, eller en portion havregrynsgröt

Mellanmål: Tonfisk, kvarg eller keso

Lunch: Kyckling/fisk, potatis och sallad

Middag: Kyckling/fisk sallad. Till det en hemgjord sås på exempelvis kvarg eller turkisk yoghurt som bas.

Läs även: Så hjälpte experterna Emelie och Jimmy

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här