Colourbox

God Jul... utan godis!

Jul är inte bara prinskorv, skinka och risgrynsgröt. Det är också synonymt med ett överflöd av sötsaker, vilket gör högtiden till en utmaning för alla som tänker på midjemåttet.
– Se till allt du faktiskt kan äta, istället för att fokusera på det du inte “får” äta, säger dietist Josefine Jonasson.

Knäck, fudge, chokladpraliner, mintkyssar, polkagrisar, tryffel … Julhelgen fullständigt svämmar över av godis. Men är allt godis lika dåligt? Svar: Ja.
– Om man vill gå ner i vikt, ska man vara försiktigt med energität mat, vilket godis är. Det är också näringsfattigt eftersom det mest innehåller stora mängder mättat fett och socker, säger Wellobes dietist Josefine Jonasson och påpekar att det är skillnad på nötter.
– De är också energitäta men innehåller i alla fall bra näringsämnen, som protein, bra fetter, zink, selen och kalcium. Så även om kalorier är kalorier är det bättre att få i dig de som är bra för dig.

JUST NU: En månad på köpet!

Skippa förbuden

Egentligen kanske det inte är godiset som är det största problemet kring jul, utan vår inställning till det (samt att de är i lagom storlek så att de lätt slinker ner i väntan på Kalle eller julmaten, utan att man ens reflekterar över det …)

Ser du godiset som ett “förbud” sprider det en negativ klang över det hela.
– Självklart får du äta vad du vill, men det är också du som får ta konsekvenserna. Vill du äta godis, försök i alla fall välja ut det du verkligen vill ha och njut av det. Men försök också se på allt du faktiskt kan äta i stället för att endast fokusera på det du inte “får” äta, rekommenderar Josefine Jonasson.

För jo, du får plocka trillingnöten från det nedersta lagret i Aladdin-asken, utan att i onödan äta dig igenom körsbärslikören och romrussinet och det finns så mycket annat gott som du kan stoppa i dig, om du är sugen på något smått, som fikon, dadlar och russin. Även om de också bör intas med måtta eftersom torkad frukt ger mer kalorier än färsk.
– Nötter är också bra, men ät gärna de med skal som du själv måste knäcka. Då slänger du inte bara i dig dem i all hast och undviker att få i dig för mycket fett och kalorier. Och glöm inte clementinerna, de ger vitaminer, mineraler och fibrer samt innehåller få kalorier, säger Josefine Jonasson.

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här