Mikael Risedal. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson.

Alltid hungrig? Så styr du din aptit

God aptit sägs vara ett friskhetstecken.
Men det är också viktigt att veta vad som triggar din hunger och inte.
– Därför behöver du lära känna dina mättnadssignaler, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, aptitexpert.

Nå din målvikt – med våra verktyg
Kroppen är vis. Via aptiten berättar den vad du behöver äta och hur mycket. Men man kan behöva lite hjälp att tyda signalerna, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi.
– För många är det svårt att reglera sitt ätande bara utifrån aptiten. Ska man gå på känslan av mättnad kommer de allra flesta äta alldeles för mycket.

Bli medlem från 179 kr/månad

”Vi behöver allsidig mat”

Signalerna som berättar för oss att vi är mätta kommer ifrån tarmen. Men modern processad mat hinner absorberas innan den når så långt ner. För att nå dina mättnadssignaler behöver du istället äta allsidig mat som din mage att jobba, såsom grönsaker, råvaror, gröna blad och fibrer.
Lite ur form? Låt oss hjälpa dig tillbaka

”Ju fler val du har, desto mer äter du”

För att känna dina mättnadssignaler behöver du också äta långsamt, vid regelbundna tider och i lugn och ro. Bufféer kan därför vara svåra måltidssituationer, fortsätter Charlotte Erlanson-Albertsson.
– Ju fler val du har, desto mer äter du. Du kan bli mätt på en sak men hungrig på en annan, och har du all möjlig mat framför dig blir det svårt. Då är det bättre att få en färdigkomponerad tallrik.

Beteenden och vanor kan vara ärftliga

Forskningen har inte kunnat konstatera att aptiten är genetiskt betingad, däremot kan beteendet och vanorna kring själva ätandet vara ärftligt.
– Därför är det viktigt att du som förälder lär dina barn äta på ett bra sätt där de kan känna aptit och mättnad redan från början, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.
Känner du igen dig? Hos oss kan du få hjälp

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg