Colourbox

Därför kan ditt jobb vara livsfarligt

Har du ett monotont kontorsjobb? Då kan du vara i riskzonen. Studier visar nämligen att stillasittande kan förkorta livet flera år, skriver The Guardian.

I dag spenderar många nästan hälften av sin livstid sittandes. Men ju mer tid sittandes, desto större är chansen att du kommer att drabbas av övervikt, diabetes, få en stroke eller dö i någon form av hjärt- eller cancerrelaterad sjukdom. Allt fler läkare förespråkar därför att du regelbundet står upp eller rör på dig, om du har ett stillasittande arbete, skriver The Guardian.
Känner du igen dig? Få hjälp direkt här

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Att stå upp oftare kan förlänga ditt liv

Forskning i The British Journal of Sports Medicine visar exempelvis att en reducerad tid sittandes kan göra en avsevärd skillnad. För ju mer du står upp eller rör på dig, desto längre blir dina så kallade "telomer" – en slags skyddande lock av DNA och protein som sitter i slutet på våra kromosomer. Deras uppgift är nämligen att förhindra skador vid celldelning, så de påverkar indirekt cellernas livslängder. Kortare telomer har samtidigt ett samband med fler ålderssjukdomar, såsom övervikt, diabetes, strokes, hjärt- och kärlsjukdomar och olika former av cancer. Och forskare tror nu att man genom att stå upp oftare skulle kunna förlänga sina telomer – och därmed också längden på sina liv.

Stillasittande farligare än att inte träna

Andra brittiska forskare vid universitetet i Cambridge har dessutom funnit att långa telomer inte främst förekommer hos människor som tränar – som man skulle kunna tro – utan hos människor som har reducerat den tid de sitter stilla. Det stödjer tidigare studier som pekar på att det inte främst är träning som förebygger sjukdomar, utan långvarigt stillasittande.

Över 20 procents större chans att dö i sjukdom

Tidigare i år presenterades även en 12 år lång studie som genomförts med 92 000 kvinnor i klimakteriet. Den visade att de som spenderat mest tid sittandes (11 tim/dag eller mer) hade hela 27 procents större chans att dö i en hjärt- eller kärlsjukdom och 21 procents större chans att dö i cancer – i jämförelse med de som bara satt ner 4 timmar eller mer.

En förkortad livslängd på 4,8 år

Andra forskare har fokuserat på hur långvarigt tv-tittande kan bidra till att öka riskerna för olika former av livshotande sjukdomar. Och vissa av dem talar sitt eget tydligt språk: En av dem visar till exempel att en vuxen människa som tittar på tv i snitt sex timmar om dagen under sin livstid förkortar sin livslängd med hela 4,8 år.

Framgångsreceptet enkelt

Så vad är det egentligen som händer när du sitter stilla för länge? Jo, det innebär att dina stora skelettmuskler förblir inaktiva, någonting som påverkar kroppens ämnesomsättning. Det ökar i sin tur nivåerna av ohälsosamma fett som till exempel triglycerider, samtidigt som lipoproteinerna (det bra kolesterolet) reduceras. Framgångsreceptet för ett långt, lyckligt och hälsosamt liv torde enligt nämnda förespråkare med andra ord vara relativt enkelt: Mindre stillasittande, mer promenader – och lagom mycket tv-tittande.
Källa: The Guardian
Vill du läsa mer om hälsa, mat, motion och motivation? Kolla här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här