Magnus Liam Karlsson/Sofia Yoo

Dietistens do's and don'ts när du vill gå ner i vikt

Under våren genomfördes ännu en lyckad omgång av utmaningen "90 dagar med Mårten Nylén". Även vår dietist Josefine Jonasson deltog. Här är några av hennes do' and don'ts till deltagarna.

När jag först fick träffa årets fem deltagare i utmaningen "90 dagar med Mårten Nylén" började jag med att berätta om tanken med Wellobe, men pratade också om varför det är svårt att ändra vanor och gå ner i vikt. Inte för att våra deltagare inte visste om det, utan för att bekräfta att det faktiskt är svårt och att det inte handlar om att "bara skärpa till sig". För hade det varit så enkelt, ja då hade de ju redan gjort det.
Det allra viktigaste när det handlar om att förändra sina vanor är, enligt min åsikt, att skaffa rätt verktyg. Ska man hänga upp en tavla på en vägg kan man slå i spiken med en skiftnyckel, men det lättaste är förstås att använda en hammare. Jag – och framförallt Mårten Nylén som hade kontinuerlig kontakt med deltagarna – ville alltså först och främst ge dem rätt verktyg. De behövde en hammare och därmed skulle de få en hammare, helt enkelt.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Gör en tydlig plan

Ett vanligt scenario när man ska förändra sina matvanor är dock att man blir väldigt svartvit: Antingen vill man att det ska vara perfekt eller så struntar man i det helt och hållet. Men ett problem när man söker perfektion är att man sällan har definierat vad det egentligen innebär. Exempelvis bör du fråga dig själv vad "att äta perfekt" betyder för just dig. Utan en tydlig plan är det nämligen svårt att veta både vad du har gjort bra och när du har lyckats. Att se sina misslyckanden däremot, är de flesta tyvärr väldigt bra på – även om de inte har definierat dem.

Hur fungerar egentligen Wellobes-modellen? Kolla här

Om att vända om i tid

Jag brukar jämföra det svartvita resonemanget med att köra bil: Vi låtsas att du ska till Ystad. Du ska ta in på SPA där och bokningen gäller kommande helg. När du lämnar Stockholm kan du välja en väg som går söderut till Ystad eller en som går norrut till Gällivare. Men det är först när du har åkt en bit som du inser att du har kört fel – och är på väg norrut. Och visst, att köra fel ibland är inte så konstigt. Men frågan är när du vänder?

De flesta brukar vara snabba och hävda att de vänder direkt. Det är sällan någon som tänker köra hela vägen till Gällivare, ta in på hotell och stanna där ett par nätter. För det är så självklart på något sätt, att vända när man kört fel. Eller?
När det gäller maten däremot, då kör många hela vägen upp till Gällivare, tar in på hotell, packar upp sina väskor och tänker att man lika gärna kan stanna där åtminstone till måndagen. För av någon anledning har just den dagen blivit "den stora nystartsdagen".
Det är också viktigt att alltid utgå från sig själv och sina förutsättningar. Vissa bilar är både tystgående och snabba, andra är långsammare och behöver lite fler reparationer på vägen. Båda bilarna tar sig dock framåt – och det är det som är det viktiga.

En början utan slut

Just de här metaforerna drog jag under kickoffen för våra deltagare, eftersom jag ville få dem att förstå att det skulle kunna vara lika självklart att vända i tid när man har lämnat sin ursprungliga mat- och motionsplan. Visst kan man göra avsteg ibland, man kan till och med planera att stanna till någonstans och ta en paus. Men ska man väl komma fram gäller det att verkligen vända och helst ganska snart.
Min poäng är att man bör se förändringarna som ett livslångt projekt, med en början utan slut. De 90 dagarna har förstås både en början och ett slut, men därefter tar nästa etapp – resten av livet – vid. Och då handlar det om att fortsätta ta hand om sig själv genom att använda rätt verktyg.
Kolla: Så gick det för årets deltagare

Om konsten att tacka nej

Ett annat vanligt bekymmer är det här med att tacka nej när man blir bjuden på godsaker. Dels för att man inte vill såra den som bjuder, men också för att man ju tackar nej till någonting man både tycker om och egentligen vill ha. Det man inte vill ha är ju bara själva effekten av det.
I ytterligare en övning bad jag därför deltagarna att tänka på någonting de ogillar att äta, för i sitt inre prova att tacka nej till det. Och nej, det var inte särskilt svårt för någon att tacka nej till inälvsmat som till exempel lever. Nästa övning blev att låtsas att alla de där frestelserna var just saker deltagarna inte gillar.

Ät aldrig för någon annans skull

Det som framkom tydligt då var vikten av att planera och ligga steget före. Det handlar inte om att bli oflexibel utan snarare om att ha en bra plan som grund för att kunna vara flexibel när det behövs. Att ta "det som finns hemma" är sällan någon bra plan om man inte har sett till att verkligen ha bra mat i skåpen. Det är heller inte meningen att man aldrig mer ska tillåta sig att njuta av godsaker. Däremot ska man aldrig – och då menar jag aldrig – äta det för någon annans skull.
Mitt tips är sammanfattningsvis att ägna en stund på helgerna åt att planera och köpa hem den mat som du vill ska finnas där. Genom att fylla frysen med grönsaker, fisk och kyckling, skafferiet med konserverade bönor, linser och tonfisk, och kylen med ägg, färsk kyckling, grönsaker och frukt så kommer du rätt långt. Kanske till och med hela vägen ner till Ystad...?

Se hur mycket DU kan gå ner på 90 dagar – med samma verktyg

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här