Karin Holmberg

Bea: ”Nu var det äntligen min tur att träffa Mårten”

Vecka 3 är över för våra utmanare.
Och för Bea som kämpat med covid-19 var det äntligen dags att träffa Mårten för första gången.
– Det var kul att äntligen få träffa honom och få lite hjälp med vad jag kan göra när jag besöker gymmet, säger Bea.

Starta DINA 90 dagar – gör utmaningen parallellt med Bea

För Bea som började 90 dagars-utmaningen på sjukhuset har fokus de första veckorna legat på att komma tillbaka från sjukdomen och att sakta men säkert bygga upp kroppen igen. Under veckan som gått har fokus därför fortsatt att ligga på att äta bra och få in rörelse i vardagen utan att bry sig om vad vågen visar.

– För mig har det handlat om att få i mig bra näring och att äta regelbundet allt för att inte bli för sötsugen.

Något som visade sig bli ett problem under veckan.

– Jag äter fortsatt bra och tycker bara att det är gott och roligt men däremot har jag nästan svårt att komma upp i kalorierna nu när jag fastnat på somriga sallader, då kollar jag hur min fördelning på kolhydrater, protein och fett ser ut och kastar in mer av det som saknas, ibland blir det avokado ibland lite ris eller potatis kanske en mörk brödbit.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Röra på sig

Ett av Beas bästa tricks för att få igång andningen och få till vardagsmotionen har varit att börja promenera.

– Jag har promenerat med barnen till skolan istället för att ta bilen och sen har jag sett till att komma ut på fler promenader med barnvagnen under dagen. Det är bra för hela familjen. Eftersom jag har barn tycker jag det är viktigt att visa att rörelse är bra och att det är en naturlig del av vardagen, säger hon och fortsätter:

– Just promenader känns som en väldigt bra form av motion när man är ovan eller om man som jag precis haft covid. Då behöver man träna upp lungorna igen och då känns det som ett väldigt bra alternativ.

Träffade Mårten

Under vecka 3 fick Bea också träffa Mårten för första gången. Han visade lite övningar och gav henne ett upplägg som hon ska köra två gånger i veckan. Med tanke på att hon nyligen varit sjuk så handlar det om att ta det lugnt, inte höja pulsen för mycket och inte överbelasta kroppen.

– För mig handlar det om att komma igång i en lugn takt. Sen är det jättebra att få lite övningar att göra så att jag inte behöver känna mig lika dum när jag är på gymmet. Innan har jag inte riktigt vetat vad man ska göra och då blir det lätt att man väljer fel saker eller gör fel, säger hon.
Gör utmaningen parallellt med Bea

Det får du i "90 dagar med Mårten Nylen"

* Ett temamail i veckan i 13 veckor
* Regelbundna kostråd
* 7 kaloriberäknade recept i veckan
* Regelbundna träningstips
* Ett individanpassat träningsprogram utvecklat av Mårten Nylén
* Inspirerande artiklar om mat, motion och motivation
* Tips, råd och inspiration ifrån andra deltagare i vår slutna Facebook-grupp

Vill du veta mer? Här hittar du allt du behöver veta om ”90 dagar med Mårten Nylén”

Gör utmaningen parallellt med Bea

Följ oss för mer inspo:
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
Mårten på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här