Sofia Yoo

”Jag har gått ner i vikt varje vecka”

När Towe Sävenmark, 44, såg att vi på Wellobe efterlyste nya deltagare till utmaningen ”90 dagar med Mårten Nylén” var beslutet enkelt. Hon har nämligen redan varit medlem i Wellobe i så många år att hon tappat räkningen, tror inte på bantning och vill dessutom vara en god förebild för sina fyra barn. Nu är de 90 dagarna förbi och Towe har gått ner nästan 16 kilo och över 15 centimeter i midjan.

Starta DINA 90 dagar
Namn: Towe Sävenmark
Ålder: 44 år
Hemort: Farsta
Yrke: Affärsutvecklare
Instagram: towesavenmark
Längd: 162 cm
Startvikt: 75,3 kg
Midjemått start: 92,4 cm
Målvikt: 62 kg
Kilon att gå ner: -13,3 kg
Slutvikt: 59,7 kg
Midjemått slut: 77 cm
Viktnedgång vecka 1: -2,7 kg
Viktnedgång vecka 2: +0,5 kg
Viktnedgång vecka 3: -1,7 kg
Viktnedgång vecka 4: +1 kg

Viktnedgång vecka 5: -1,2 kg
Viktnedgång vecka 6: -1,9 kg
Viktnedgång vecka 7: -0,5 kg
Viktnedgång vecka 8: -0,9 kg
Viktnedgång vecka 9: -0,9 kg
Viktnedgång vecka 10: -1,2 kg
Viktnedgång vecka 11: -0,2 kg
Viktnedgång vecka 12: -1,9 kg
Viktnedgång vecka 13: -4 kg
Total viktnedgång: -15,6 kg och -15,4 cm i midjan
Kom i form med våra verktyg
Problemet har aldrig varit att Towe Sävenmark, 44, har saknat kunskap om hur hon bör äta och röra på sig. Däremot tränar hennes barn flera gånger i veckan, så det har helt enkelt varit svårt att hinna med sin egen träning.
– 90 dagar är precis vad jag behöver för att börja prioritera min hälsa och fortsätta göra det resten av mitt liv, sade hon i början.
Towe valdes ut som en av årets tre hemmadeltagare i "90 dagar med Mårten Nylén", vilket betydde att hon skulle få kämpa sig igenom de 90 dagarna på egen hand hemma – men med tips, råd och coaching på distans. Målet blev att gå ner 13,3 kilo från 75,3 kilo till 62 kilo, eftersom det var det Towe vägde innan hon fick sitt fjärde och sista barn.

Bli medlem från 179 kr/månad

Vecka 1-4: -2,9 kg

Första veckan gick Towe ner hela 2,7 kilo. Vecka två, tre och fyra pendlade hon däremot både upp och ner. Dock hade hon inte förväntat sig något annat eftersom hon varit på fotbollsläger med dottern i Barcelona och därefter blivit förkyld. För att snabba på sin viktminskning testade hon då 5:2-metoden som går ut på att begränsa energiintaget till max 500 kalorier två dagar i veckan. Men enligt Mårten är det bättre att hålla en jämnare kalorinivå om man tränar mycket och därför återgick Towe så småningom till att fördela sina kalorier jämnt över veckorna. Även om hon inte direkt ”rasat” i vikt första månaden tyckte hon därmed att hon lärt sig jättemycket:
– Det bästa Mårten har hjälpt mig förstå är att fokusera på det jag faktiskt kan göra och inte tvärtom. Och även om det inte syns så mycket på vågen känner jag mig betydligt lättare i kroppen samtidigt som mitt flås har blivit mycket bättre. Jag kan också se att fettet på armarna och axlarna har börjat försvinna – och sen är magen inte lika svullen längre.
Lite ur form? Låt oss hjälpa dig tillbaka

Vecka 5-8: -4,5 kg

De efterföljande veckorna hade Towe fått in en bättre rutin med morgonpromenader eller och spinning på veckodagarna och jogging på helgerna, gått ner i vikt varje vecka och landat på en total viktminskning på -7,4 kilo. Hon hade också blivit bättre på att planera genom att logga all mat i Wellobes app i förväg och beskrev det som att hon blivit ”matnonchalant” i betydelsen att hon blivit noggrannare med kvaliteten på sin mat för att få så mycket näring och mättnad som möjligt.
– Även om allt är tillåtet i Wellobe så länge man bara planerar för det så har jag till exempel slutat helt med bröd. Det är nämligen en trigger för överätning hos mig, sade hon då.
Hon hade också jobbat en hel del med sitt mentala tänk och lärt sig att det största hindret (oftast) bara är hon själv. Därmed hade hon också börjat lägga till morgonpromenader.

Vecka 9-13: -4 kg

Veckan innan midsommar gick Towe i mål, med en viktminskning på totalt 15,6 kilo och 15,4 centimeter i midjan. Det betyder att hon faktiskt nådde sin målvikt på sina 90 dagar – med ett par hekto till godo dessutom.
– Det känns förstås jättebra. Jag har inte ätit socker och mjöl på hela resan. Och de sista veckorna har jag även skippat alkohol och intensifierat min träning. Men det har inte varit helt lätt. Fyra dagar i rad var det grillfester och skolavslutningar, så då gick jag ner lite mindre. Men så hade jag ett snack med Mårten som rekommenderade mig att fördela mitt energiintag lite bättre. Bland annat lade jag till kolhydrater till lunch och mellanmål för att orka prestera bättre när jag väl tränade.
Vad har annars varit svårt och lätt under den här utmaningen?
– Ibland har jag känt mig stressad när de andra deltagarna har gått på powerwalks på morgnarna, eftersom jag har fyra barn och måste vara hemma till sex när sambon går till jobbet. Men då har Mårten sagt till mig att att utgå från mig själv och fokusera på det jag kan göra snarare än på det jag inte kan. Så istället har jag delat upp mina motionspass och sprungit några kilometer på morgonen och några på kvällen istället när ungarna har lagt sig. Sedan ska man inte underskatta återhämtning. Någon vecka var jag jättetrött, gick och lade mig klockan åtta redan men gick ändå ner två kilo. Lättast har varit att bilda mig en uppfattning om vad jag bör äta och inte, eftersom jag har haft Wellobes app som hjälp. Det är ett grymt stöd eftersom den liksom visar allting svart på vitt.
Och vad är målet nu?
– Att aldrig trilla tillbaka igen och att hålla de bra vanor jag nu ändå har skapat mig. Som morsa är det lätt att prioritera alla andra i familjen, men nu kommer jag även att prioritera min egen träning. Sedan kommer jag övergå till ”Hålla nollan-programmet” och fortsätta med det minst året ut.
Nå din målvikt – med våra verktyg

”Barn bör aldrig vara ett hinder”

Så var har varit Towes största framgångsfaktorer, enligt coach mårten Nylén?
– Precis som hon själv säger att fokusera på det hon kan göra istället för det hon vare sig kan påverka eller förändra. Och bara på de här 90 dagarna har hon inte bara gått ner i vikt utan även vunnit en mängd hälsofördelar. Att prioritera sin hälsa skapar nämligen förutsättningar både för att må bra och leva det liv man vill. Det minskar både risken för sjukdomar och mentala svackor, så jag tror att Towe har lärt sig väldigt mycket om sig själv och framförallt vad hon kan göra för att må bra även om det är mycket på agendan, säger han.
Ja, Towe har ju fyra barn och ett avancerat jobb. Hur skulle du nu rekommendera henne att hålla sina nya goda vanor som hon har skapat?
– Mitt råd är att hon avsätter tid för sig själv, för mår man bra orkar man mer och det blir också enklare att fortsätta göra det i det långa loppet. Barn bör aldrig vara ett hinder för att man ska må bra, men däremot en bra motivation till att alltid värdera sin egen hälsa och sina goda vanor. Barn gör ju som vuxna gör och inte alltid som vuxna säger. Men detta vet jag att Towe har med sig och hon är en grym förebild som har vågat förändra sitt liv.

Se alla Towes veckouppdateringar

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg