Magnus Sandberg/Magnus Liam Karlsson. Martin Almgren, före och efter.

”Mun och hjärna var alltid osams”

Ska sanningen fram kan han sakna det där.
Att bara stoppa det man vill i munnen utan att tänka.
– Samtidigt får det vara nog nu, säger artisten Martin Almgren, som gått ner 27 kilo på bara tre månader.

Kolla: Kan du nå din målvikt – med samma metod?

År 2019 gick före detta Idol-vinnaren och Melodifestival-finalisten Martin Almgren, 32, ner 27 kilo i utmaningen “90 dagar med Mårten Nylén”. Men ibland saknar han det barnsliga och ansvarslösa i att kunna äta det man är sugen på utan att tänka.
– Samtidigt har jag gjort det de senaste åtta åren, så det får vara bra nu. Min mun och hjärna var alltid osams, men jag mådde skit eftersom det var skit jag åt.

Bli medlem från 179 kr/månad

Har återställt kroppen till "fabriksläge"

Det bästa idag är att Martin har lyckats återställa kroppen till ”fabriksläge”.
– Lyckas man bli så överviktig som jag så har man uppenbarligen överkonsumerat fel mat länge och är också inställd på att få mer fett och socker. Allt annat däremellan registreras inte ens och då är en avgiftning nödvändig. Sedan gäller det att ha tålamod och låta känslan ta över hjärnan också så att det inte bara måste smaka gott. Men det går snabbare än man tror.
Testa samma app som Martin

Martins 15 bästa tips

1. Måla fan på väggen!
”Bestäm dig och gör det bara”, är det många som säger. För mig funkade det tvärtom. ”Det här kommer inte att bli kul och det kommer inte att gå bra”, tänkte jag. På det sättet kunde jag göra det jag skulle i min takt. Och visst är det trevligare att bli positivt överraskad?

2. Avgifta din kropp
Man behöver inte en universitetsutbildning för att förstå att fett och socker är dåligt. Det första jag gjorde var att bannlysa det. Och visst var jag ett monster i början men jag höll ju på att avgifta mig från ett gravt missbruk. Och riktiga vänner förstår.

3. Förändra inte allt på en gång
Innan växte grönsaker i munnen på mig. Sedan var det grönsaker jag ville ha för att äta mig mätt på ett skönt sätt. Men det krävdes att jag ”övade” och lade till lite grönt varje dag. Börja med att göra förändringar där de gör mest nytta. I mitt fall var det att avgifta mig från all skit.

4. Undvik totalförbud
Alltså vafan. Alla träningsmänniskor avskyr typ chips, godis, läsk och snabbmat. Men någon ordning får det väl va. Mitt tips är att undvika förbud, men bestäm vad den där chokladbiten eller näven chips egentligen är värd.
Nå din målvikt med– samma verktyg

5. Prova vad som funkar för just dig
Jämför dig inte med andra, för du är inte som andra. Prova och se vad som funkar för dig. Är det att ändra kosten, börja träna eller både och? Låt dina resultat vägleda dig. Är de bra? Kör vidare. Får du inga resultat? Gör någon form av förändring eller ta hjälp.

6. Hitta personliga substitut
Identifiera dina svagheter och gör en plan för hur du ska tampas med dem. Blir du sugen på kvällarna? Jamen, gå och lägg dig tidigare eller välj lite nyttigare alternativ.

7. Sugen på onyttigt?
Hitta bättre alternativ. Istället för godis har jag ätit frukt eller kvarg. Och har mina kompisar druckit öl har jag valt kaffe, vatten eller Cola Zero. Gör egna hamburgare utan dressing och med sallad istället för bröd. Hitta nya sätt som fungerar för dig.

8. Ät lagom mycket lite oftare
Innan var mina mål lunch och en stor, sen middag. Nu äter jag både bättre, i mindre mängder och oftare. Lite som en ko. Jättekonstigt, men jag mår betydligt bättre. Bara att inse att jag inte måste äta tio potatisar och åtta skivor köttfärslimpa... För mig räckte det att logga fyra-fem rätter i Wellobes app för att få en indikation vad som var lagom för mig.
Få hjälp att nå DINA mål

9. Orkar/kan du inte laga mat?
Ät ägg – i massor. De är superbra då de innehåller mycket protein och därför mättar bra. Dessutom kan de tillagas på så många sätt: kokta, pocherade, stekta eller som omelett.

10. Ät mat högt proteininnehåll
Kvarg, kyckling, nötkött och grönsaker är andra magra men mättande livsmedel som är bra. Men tryck inte i dig saker bara för att de är bra. Ta istället tid på dig att hitta nyttiga alternativ som du faktiskt gillar. För mig var det ägg.

11. Hatar du också träning?
Får förstaklassare universitetmatematik? Nej. Är du liksom jag allergisk mot träning? Jamen skit i det då. Ingenting ska kännas svårt, krystat eller övermäktigt. Är du så tung som jag var är det smartare att börja fokusera på kosten. Och vill du kan det räcka att börja promena. Vill du däremot börja träna är mitt tips att bestämma dig för att det är någonting du bara måste göra. Lite som på en arbetsplats, där är alla uppgifter inte heller roliga.

12. Tänk framåt
Är man på resande fot som jag ofta är, är det svårt att hitta bra mat längs vägarna. Se då till dig att ta med någonting som funkar för dig, som frukt, kvarg eller några nötter.
Nå din målvikt med samma app

13. Gör aktiva val – alltid
Jag är inget fan av matlagning och äter mycket ute, men det behöver inte vara dåligt. Nu äter jag ”torrare” mat utan sås och grytor undviker jag då det är svårt att avgöra vad som är i. Tar jag potatis, kött och grönsaker talar Wellobes app om hur många kalorier allt innehåller.

14. Försök inte göra allting perfekt
Säg att du gillar sötad cornflakes. OK, skitdåligt. Men om det kan få dig att låta bli choklad till lunch så är det ett steg i rätt riktning. Alltså: Byta inte ut alla dåliga vanor på en gång. Fortsätt äta dina cornflakes – men i mindre mängd.

15. Viktigast av allt: Ta det i din egen takt!
Det viktiga är inte hur fort det går. Det viktiga är att det går. För mig tog det åtta år att nå den här vikten. Jamen då är något år hit eller dit nu ingenting. Det positiva är ju att det faktiskt aldrig kommer att vara så lätt att gå ner i vikt som just nu, när jag väger så här mycket.

Namn: Martin Almgren

Ålder: 32

Bor: Lindesberg

Yrke: Artist

Instagram: martinalmgren

Familj: Mamma, pappa, bror

Längd: 188 cm

Startvikt: 155,7 kg

Slutvikt: 129 kg

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg