Sofia Yoo

”Jag gick i mål en månad för tidigt”

Endast 16 år gammal passerade Peter Krohn 100-kilos-gränsen.
Drygt 20 år senare, vägde han in sig i Wellobe på 149,5 kilo.
– Målet var att gå ner 15 kilo. Men jag gick i mål en månad för tidigt på minus 19,3 kilo, säger han. Läs hela intervjun för att se vad Peter väger idag.

Wellobes hälsoundersökningar är sponsrade av Kry.se. Patienten har gett sitt skriftliga medgivande till att offentliggöra sin viktresa och därmed även alla de coachade samtal som äger rum under projektets gång.

Starta DINA 90 dagar

Som tonåring åt Peter Krohn allt och när han slutade växa på längden ökade midjemåttet. Som allra mest i sitt liv har han vägt 173 kilo. Men när han antog utmaningen ”Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe” i september var han nere på 149,5 kilo. Dock påpekade han att han snart skulle fylla 40 och det började bli farligt.
– Förutom att jag har svårt att röra på mig så lider jag av sömnapné, som blir sju resor värre för att jag är överviktig, sade han då.

”Jag vill slippa oroa mig för hälsofaror”

Redan första veckan gick Peter ner över 4 kilo. Så fortsatte det och efter sina två första månader hade han tappat 19,3 kilo – och därmed gått i mål en månad för tidigt.
– Målet var nämligen minus 15 kilo. Det kanske var lite fegt, men jag ville inte bli besviken.
Slutresultatet ytterligare en månad senare blev totalt -24,2 kilo, vilket är helt otroligt bra. Särskilt eftersom Peter till skillnad från sina meddeltagare Martin Almgren och Josefin Glenmark har gjort utmaningen som hemmadeltagare, det vill säga helt på egen hand med mindre översikt och styrning av Mårten.
– Ja, det känns jättehärligt, men också tudelat. Det är ett bra steg på vägen och jag har nått jättelångt, men än är jag inte klar. Det långsiktiga målet är att gå ner till 100-kilos-strecket, som jag passerade när jag var 16 år. För jag vill slippa oroa mig för hälsofaror i framtiden.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

”Bra att jag dök rakt i”

Så, vad är hemligheten? Hur har Peter lyckats få så bra resultat utan att ha en professionell PT eller kostrådgivare att bolla med varje dag?
– För det första bestämde jag mig tidigt för att göra det här ordentligt. Och jag är väldigt envis. Jag tror också det var bra att jag dök med huvudet rakt i direkt, istället för att vada ut. För går man ut hårt, får man också resultat snabbt. Så jag red lite på nyhetens behag och den peppen, och när resultaten sedan kom så snabbt… Ja, då blev det ännu lättare.

”Appen har gjort det mesta åt mig”

I ärlighetens namn tycker Peter dessutom att det tekniskt sätt har känts väldigt enkelt att gå ner i vikt på egen hand. Och då syftar han på själva verktygen han har fått av Wellobe.
– Jag har inte behövt komma ihåg vad jag har ätit för det har appen gjort åt mig. Och jag har inte behövt räkna kalorier, för det har appen också gjort åt mig. Det svåra har varit att sköta sig exemplariskt exakt hela tiden och vara helt ärlig med hur mycket eller vad man har ätit.

”Bättre att gå ner i vikt av fel anledning än inte alls”

Efter första månaden i utmaningen hade Peter gått ner 10,8 kilo. Sedan var det bara att fortsätta. Och visst, det beror säkert på vad man är för typ av person, menar Peter, men själv behöver han omedelbara belöningar.
– Många av de här sakerna är ju lite svåra att motivera, typ ”går jag ner si och så mycket nu kommer jag att må så här mycket bättre om 25 år”. Jag behöver mer ”går jag ner si och så mycket nu så kommer mina skjortor att sitta bättre”. Så… På det sättet får man väl säga att det är bättre att gå ner i vikt av ”fel” anledning, än att inte gå ner i vikt alls. Så länge man bara har läget under kontroll.

Så har Peter ätit

* Han har försökt förbättra det som är sämst och gjort förändringar som är möjliga.

* Han har hållit koll på sin energimängd genom att logga all mat.

* Han har sett till att fördela energin jämnt över dagen.

* Han har planerat in mellanmål.

* Han har sett till så att inget av målen överstigit 450 kalorier.

* Han har sett till att inte äta för lite.

Så har Peter tränat

* Han har försökt röra på sig lite varje dag.

* Han har fokuserat på konditionsträning i form av promenader, cykling, crosstraining, simning, m m.

* Han har även testat på lättare styrketräning för att stärka upp kroppen. Då i form av Mårten Nyléns pass på Wellobe.

En uppföljande hälsoundersökning

Tidigt i utmaningen fick deltagarna göra varsin hälsoundersökning, i samarbete med den digitala vårdgivaren Kry**. Bland annat tittade chefsläkare Johan Flodin då på faktorer som ärftlighet, medicinskt nuläge, blodtryck, hjärta och lungor. Han tog även följande prover:

- Blodvärden. 

- Saltbalans.

- Njurar.

- Sockernivåer.

- Leverprover.

- Kolesterolnivåer (blodfetter).

I första samtalet pratade Johan och Peter mycket om hans sömnapné, det vill säga nattliga andningsuppehåll. Johan menade att det alldeles säkert hade ett samband med hans övervikt och att han därför absolut borde behandlas med just viktnedgång.
– Att bara gå ner en tredjedel kan göra en otrolig skillnad. Därför är ett bra medicinskt mål att du efter de 90 dagarna ska bli av med din andningsmask.
Peter nämnde även att hans mamma hade diabetes typ 1, att diabetes typ 2 fanns i släkten samt att pappan haft både kärlkramp och högt blodtryck.
– Ja, tyvärr väljer vi ju inte vad vi ärver, så du måste vara försiktigare ju äldre du blir. Mitt råd är att minimera de risker du själv kan kontrollera, genom kost och motion, sade Johan då.

Se filmen från Johans och Peters första samtal

Minskat sitt farliga bukfett

Så hur gick det då? För att se om Peter lyckats förbättra sin hälsa efter 90 dagar fick han göra en ny undersökning i slutet av utmaningen.
– Det jag gläds mest åt är att Peter har minskat hela 25 centimeter i bukomfång. Bukfetma är nämligen den farligaste typen av fetma. Dessutom har man nyligen upptäckt att den har en förmåga att producera hormon, som kan verka inflammatoriskt och påverka olika delar i kroppen negativt, förklarar Johan Flodin.
En sak Peter själv påpekat är att han slutat svettas lika mycket som tidigare. Och enligt Johan skulle det kunna ha ett samband med den minskade mängden bukfett och därmed också den minskade mängden könshormon.

Läkaren: ”Ett riktigt häftigt resultat”

En annan klar förändring var att Peters onda kolesterol sjunkit i förhållande till det goda. Och även det är ett tydligt tecken på en klar positivt effekt av viktnedgången.
Eftersom Peter själv satt upp ett nytt mål att gå ner till 100 kilo lade Johan sedan själv fram förslaget att han skulle fortsätta med sin nattliga andningsmask tills han nått sin nya målvikt.
– Därefter tycker jag däremot det vore lagom att skicka honom på en ny sömnutredning. Alla dessa små detaljer tillsammans utgör ett riktigt häftigt resultat.

Redan medlem? Se coach Mårten Nyléns slutbetyg

Starta DINA 90 dagar

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här