Sofia Yoo

”Vi har bara skruvat på inställningarna lite”

Redan för 20 år sedan lyckades Stefan Hansius, 55, gå ner till 77 kilo med hjälp av Viktväktarna. Men när han nu sökte till utmaningen “Kom i form med Mårten Nylén och Wellobe” hade för lite sömn och motion under alldeles för lång tid fått honom att gå upp till 96,9 kilo.
– Det här känns som en galen tanke, men också en fantastiskt möjlighet. Jag har trots allt redan varit medlem i Wellobe i flera år och tycker att grundfilosofin med att räkna kalorier och logga mat och motion är sund. Och jag vet ju att det fungerar när jag gör det jag ska, men jag behöver någon att hålla mig i, sade han då.
Idag är Stefan nästan 11 kilo lättare och 15 cm smalare i midjan.

Starta DINA 90 dagar
Namn: Stefan Hansius
Ålder: 55 år
Hemort: Stockholm
Yrke: Grafisk designer
Instagram: stefanh90dagarviktklubb
Längd: 178 cm
Startvikt: 96,9 kg
Midjemått start: 116,5 cm
Målvikt: 82 kg
Kilon att gå ner: -14,6 kg
Slutvikt: 86,2 kg
Midjemått slut: 102 cm
Viktnedgång vecka 1: -1,8 kg
Viktnedgång vecka 2: -0,6 kg
Viktnedgång vecka 3: -0,5 kg
Viktnedgång vecka 4: -1,3 kg

Viktnedgång vecka 1: Var på semester.
Viktnedgång vecka 2: -2,2 kg
Viktnedgång vecka 3: +/-0 kg
Viktnedgång vecka 4: -1,8 kg
Viktnedgång vecka 9: +0,3 kg
Viktnedgång vecka 10: -1 kg
Viktnedgång vecka 11: -0,1 kg
Viktnedgång vecka 12: Var på semester.
Viktnedgång vecka 13: -1,7 kg
Total viktnedgång: -10,7 kg och -14,5 cm i midjan
Stefan blev sedermera en av tre hemmadeltagare i utmaningen 90 dagar med Mårten Nylén med målet att med tips och råd på distans från Mårten Nylén och Wellobe nå sin målvikt på 90 dagar. Stefans låg på 82 kilo, vilket skulle innebära att han skulle behöva gå ner 14,9 kilo på 13 veckor.
– Egentligen vill jag gå ner 15 kilo eller mer. Men samtidigt har jag inte vägt 82 kilo på väldigt länge så det här blir nog ganska lagom. På 90 dagar blir det lite mer än 1 kilo i veckan, sade Stefan då.

Bli medlem från 179 kr/månad

Vecka 1-4: -4,2 kg

Efter att också ha gått ner konsekvent varje vecka hela första månaden beskrev Stefan det som att  att den effekt han varit ute efter redan hade slagit in. Ett vinnande koncept var kanske att Mårten rått honom att inte kasta sig över alla problemområden samtidigt, utan att fokusera på de saker som gick att förändra. Enligt Stefan själv var det kosten. Det var inte det att han åt särskilt dåligt, men däremot lite för mycket. Det första han gjorde var därför att börja logga all mat i Wellobes mobilapp för att hålla sin rekommenderade kalorinivå. Han började också äta ordentliga frukostar och införa mellanmål.
Träningen däremot, var inte lika enkel att komma igång med. Till viss del på grund av problemen med hans knä och luftrör. Efter avsparken hos Mårten och Wellobe i Stockholm började han dock att promenera och sedan trappade han sakta men säkert upp. Fjärde veckan hade han kommit igång på allvar, bokat en egen PT och kört både padeltennis och spinning. Dessutom hade han sett till att få mer sömn på nätterna.
– Det fanns en period när jag sov “normalt” och gick ner fem kilo bara av det. Vad gäller stressen är jag tyvärr tidsoptimist, men tycker att jag mår mycket bättre nu sedan jag började träna. Jag känner mig både starkare, gladare – och nästan oövervinnerlig, sade han.

Vecka 5-8: -4 kg

Sin femte vecka åkte Stefan på kurs i Italien i tio dagar men fortsatte – trots att han saknade både matvåg, badrumsvåg och måttband – ändå att gå ner i vikt. Då beskrev han att han fortfarande kände sig oövervinnerlig och att han hade intensifierat sin träning ännu mer. Han hade nämligen både hittat träningsformer som var skonsamma mot hans knä och blivit av med sin tunga andning.
– Att bygga muskler… Kommer senare. Nu handlar det främst om att gå ner i vikt. En viktig del är att även skapa balans, precis som coach Mårten Nylén alltid pratar om. Därför rekommenderade han mig faktiskt att dra ner något på intensiteten på vissa pass, eftersom kroppen kan komma att svara sämre om den inte hinner återhämta sig emellanåt, sade han.
Mårten hade även hjälpt Stefan att lägga upp ett särskilt kostschema för att “skruva på inställningarna lite”. Det handlade om att öka energiintaget, hålla de tre huvudmålen samt att vara mer noggrann med mellanmål på för- och eftermiddagar.
– Han rekommenderade mig också att öka energiintaget vissa dagar och minska det andra dagar, för att få min kropp att svara så bra som möjligt. Och mina tankar om kost och träning sammanfaller verkligen med hans, så jag är säker på att detta ska gå, sade han då.

Foto: Sofia Yoo

Vecka 9-13: -1,7 kg

Nästa sista veckan åkte Stefan återigen på kurs i Italien, men fortsatte ändå gå ner i vikt. När de 90 dagarna var över landade han därmed på en totalt viktminskning på 10,7 kilo och 14,5 centimeter i midjan – vilket var något under det mål han egentligen satt upp. Dock är han ganska glad att han inte uppnådde det ändå, säger han:
– Jag håller liksom fortfarande på att testa vad som fungerar för mig och har inte varit ute efter någon quickfix, utan det viktiga har varit att hitta ett sätt som kan fungera på lång sikt. Och det är fördelen med att ha varit hemmautmanare, jag har liksom varit tvungen att hitta inställningarna själv. Så varför har jag då inte lyckats innan, kan man fråga sig. Tja, I don’t know. Kanske behövde jag bara en spark i baken helt enkelt och det fick jag nu. Så hur fixar man det själv då? Jo, bara genom att göra det. Och det kan alla göra.
De sista veckorna har Stefan varit noggrannare med intaget av kolhydrater och då har det funkat lite bättre, men samtidigt är det inte så han vill leva sitt liv i det långa loppet:
– Mycket av mitt umgänge handlar ju om god mat och dryck, särskilt nu under sommaren. Så jag vet att jag skulle kunna gå ner ännu snabbare om jag bara var ännu hårdare mot mig själv. Men det är inte så jag vill leva.

”Det får ta den tid det tar”

Idag väger Stefan 86,2 kilo och vill fortfarande gå ner till 82 kilo – men det får ta den tid det tar, säger han.
– Jag skulle också vilja förändra träningen lite grann, testa nya träningsformer och kanske även hitta lite fler varianter på bra mat så att det blir lite roligare att äta. Mitt största problem innan var att jag stressade för mycket och sov för lite, så jag kommer också att fokusera på en hel del vila. För jag är rätt säker på att det kan göra stor skillnad på min vikt. Det har jag ju faktiskt Mårten förklarat för mig rent medicinskt.
Och hur har det gått med ditt krånglande knä och dina trånga luftrör?
– De känns båda mycket bättre. Innan vägde jag nästan 100 kilo och jag har hört att den vikten på knäna blir trippelt så stor när man springer. Men nu har jag faktiskt kunnat börja jogga och det känns jättebra. Knäet gör inte alls lika ont och andningen är mycket lättare. Så sammantaget har det här med att förändra livet varit jättestort för mig. Man ska inte fundera så mycket utan bara gå ut och röra på sig. Det är verkligen så simpelt och det är bara början.

Mårten: ”10,7 kilo är långt ifrån dåligt”

Enligt träningsexperten Mårten Nylén, som har coachat Stefan på distans under hans 90 dagar, så kan det vara lite svårare att tappa vikt med åldern:
– Samtidigt berättar Stefan ju själv vad det har handlat om: Att han har stressat lite för mycket och sovit för dåligt. Och att gå ner 10,7 kilo är ju långt ifrån dåligt, säger Mårten.
Och vad är det som har gjort att han har lyckats så bra på egen hand?
– Det handlar om att göra bra val, för det är de som skapar resultat. Stefan har helt enkelt blivit medveten om vad han behöver göra för förändringar för att nå sina önskade resultat och sedan handlar det om att bestämma hur lång tid man vill nå dem på.
Hur skulle du nu rekommendera Stefan att fortsätta så att han tillslut når sin målvikt?
– Att fortsätta precis som han gör: Att se över de svagaste länkarna som han idag redan vet är stress och dålig sömn, och sedan förändra dessa. Stefan har ju som sagt tappat 10,7 kilo redan och det visar att hans metod funkar. Så det är bara att “keep going” nu.

  Foto: PRIVAT

Starta DINA 90 dagar

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg